EM. På 20 år har
samfundets syn på kvindefodbold ændret sig markant, men talentudviklingen
afhænger af, at medierne følger med.
KVINDER, DER SPILLER BOLD
I disse dage spilles der EM i fodbold i England. For knap
en måned siden stod jeg, sammen med 21.500 andre glade fodboldfans i Parken,
til en testkamp mellem Danmarks og Brasiliens kvindelandshold. Side om side var
den danske befolkning bredt repræsenteret, og nye takter i samfundet og dets
syn på kvindefodbold var til at få øje på. Takter, som også anes i mediernes
stigende interesse for sportsbegivenheder, hvor kvinder er i centrum.
Gennem tidens løb har det haltet med
mediernes dækning af kvindefodbold og det danske kvindelandshold. Tilbage i
2013 spillede Danmark EM, og her spillede holdet sig videre til kvartfinalen.
Det skete på baggrund af tre kampe, som ikke blev vist på danske
medieplatforme. De spillede sig videre til en semifinale, og da gik det op for
nogen, at der blev spillet EM i fodbold, og at Danmark var i semifinalen. DR
greb bolden og skaffede rettigheder til at vise kampen, som desværre endte med
et dansk nederlag efter en dramatisk straffesparkskonkurrence. Og inden man
havde nået at eksponere nogen af de danske spillere og lære dem at kende, var
rejsen slut.
I dag er kvindefodbolden i rivende udvikling,
og ligeså er mediedækningen af landsholdet, når det gælder slutrunder. Omkring
1,5 millioner tv-seere fulgte med i EM-finalen i 2017, og man kan blot håbe, at
tv-dækningen af dette års slutrunde indbyder flere til at se med og følge nogle
af Europas dygtigste fodboldspillere i jagten på trofæet. Også selvom det
desværre bliver uden dansk videre deltagelse.
DE FLESTE AF MINE frikvarterer
i folkeskolen blev brugt på at spille fodbold med drengene. Hvis man spillede
fodbold for 20 år siden, gik man oftest under betegnelsen »drengepige«, og det
er ikke meget mere end en uge siden, at anføreren på kvindelandsholdet,
Pernille Harder, var ude at sige, at hun som barn gerne ville være dreng af den
simple årsag, at hun ikke vidste, at der fandtes et kvindelandshold.
Da jeg selv startede til fodbold i en alder af ti, fandt
jeg et sammenhold med andre ligesindede og fodboldglade piger. Vi kunne nørde
sammen og træne i timevis i weekenderne, helt indtil lyset i det lokale boldbur
blev så knapt, at der ikke var andet at gøre end at hoppe hjem i seng og glæde
sig til, at solen atter stod op, sådan at man kunne snøre fodboldskoene på ny.
Vi spillede og levede os ind i det, som var vi selv de store stjerner. Men
dengang var der ikke nogen af os, der sagde: »Så er jeg Pernille Harder, og du
kan være Signe Bruun.«
Dengang talte vi om og spejlede os i de
mandlige idoler, for der var umiddelbart ikke nogen kvindelige fodboldidoler at
spejle sig i. Når vi så landskamp i tv, var det herrelandsholdet – eller i
folkemunde »Landsholdet«. Det var det eneste landshold i Danmark. I niende
klasse var jeg så privilegeret at komme i folkeskolepraktik som »professionel
fodboldspiller«. Jeg var med på sidelinjen i en uge hos et, på det tidspunkt,
tophold i den bedste kvindelige liga. Her stiftede jeg bekendtskab med utallige
landsholdsspillere, hvis navne jeg aldrig før havde hørt om. De havde alle en
anden karriere ved siden af fodbolden, fordi de økonomisk ikke kunne leve af
det.
Hvis man vil lykkes som sportsudøver, skal der investeres penge,
mange penge, i den enkelte spiller og systemet omkring hende, og også det
forudsætter mediernes interesse.
Jeg husker den uge som en fantastisk
oplevelse, men jeg husker også, at jeg tænkte, at professionel fodboldspiller
som kvinde, det var der nok ikke så meget fremtid i. Da jeg fyldte 19 år,
stoppede jeg til fodbold, og der skulle gå flere år, før fodbold igen blev en
del af mit liv.
KVINDEFODBOLD BLIVER OFTE mødt af en masse fordomme og holdninger til, at
tempoet ikke er lige så hurtigt, og at spillerne ikke er lige så teknisk
dygtige som mændene. At det er kedeligt og derfor ikke på højde med
herrefodbold. Jeg ville ønske, at man kunne se kvindefodbold på kampens egne
præmisser og ikke have så stort fokus på sammenligningen af de to. Jeg tror, at
mange ville blive positivt overrasket over aspekter, som sprudler i
kvindefodbold, hvad end det er hurtige fødder eller velorkestrerede taktiske
udfoldelser.
Profileringen af dette års EM lægger sig i
slipstrømmen af en bølge i samfundet med fokus på ligestilling. Forskellige
steder i kulturens verden er der fokus på at hylde de »glemte kvinder«. I
særdeleshed på museer, men også inden for sporten. Pludselig blev historien, om
dengang Danmark blev verdensmestre i 1971, taget op og formidlet som
dokumentarprogram af DR.
Skal man forstå kvindefodboldens udvikling
som et skridt på vejen til et politisk retfærdighedsopgør i en kulturel
kontekst, som har fokus på ligestilling? Eller er produktet blevet så tilpas
godt, at kommercialiseringen på naturlig vis stiger? Rekorden for det totale
antal tilskuere til en slutrunde for kvinder blev slået ved dette års EM
allerede med 15 kampe tilbage. Og det hele kulminerer med en finale på et
udsolgt Wembley med 90.000 mennesker.
Det engelske landshold har spillet sig videre
i fænomenal og overlegen stil med maksimalt antal på point fra gruppespillet og
med en imponerende målscore, og det er alt sammen med til at understrege,
hvilken positiv betydning økonomiske og mediemæssige satsninger har på det
sportslige produkt.
Jeg vil ikke udfolde en større sportslig og
fodboldteknisk sammenligning mellem herre- og kvindefodbold, men derimod
fremhæve vigtigheden i, at aviserne og tv-stationerne fylder spalterne og
sendefladerne og prioriterer kvindernes EM. For det er gennem medieeksponering,
at en ny generation kan vokse op og spejle sig selv og sin identitet i dygtige
og inspirerende kvindelige sportsudøvere. Men det er selvfølgelig ikke nok.
Hvis man vil lykkes som sportsudøver, skal der investeres penge, mange penge, i
den enkelte spiller og systemet omkring hende, og også det forudsætter
mediernes interesse.
Ifølge medieforsker Lawrence Wenner er sport
og medier nemlig uadskillelige forstået på den måde, at nutidens professionelle
sport hænger uløseligt sammen med den medieeksponering og økonomi, der følger
med i forhold til tv-rettigheder, sponsorater og lignende. Spillernes
stjernestatus er essentiel for den stigende kommercialisering af sporten, og
medierne er med til at forme og definere sporten og vores forståelse af den.
I DAG, 20 år
efter at jeg startede til fodbold som ung pige, er det muligt for de tiårige at
løbe rundt med en fodbold for fødderne og idolisere fodboldspillere.
Fodboldspillere, som spiller på nogle af Europas flotteste fodboldadresser til
hverdag. De kan spejle sig i kvinderne på landsholdet og vokse op med
kvindelige idoler. Drømme om selv at stå der en dag i den røde landsholdstrøje
og synge med på nationalsangen.
Når landsholdet spiller, trækker jeg også i
en landsholdstrøje. På ryggen af min landsholdstrøje står der »HARDER«, og
indeni står der »En del af noget større«. En del af noget større er netop, hvad
kvindelandsholdet og de andre hold til EM står for.
Når kvindefodbold sammenlignes negativt med
herrefodbold, bliver der hverken taget højde for, at det, som kvindelige
spillere kan, er noget andet end deres mandlige kolleger, eller at værdierne,
som hyldes, er tilsvarende anderledes.
Den generation af fodboldspillere, som
spiller EM i disse dage, fremhæver for eksempel inklusion som en naturlig del
af spillet. Det gør herrefodbolden slet ikke i samme grad.
TILBAGE TIL PARKEN til testkampen, hvor Mille
Gejl sparkede bolden i netmaskerne i overtiden, og nationalarenaen blev fyldt
af en kollektiv lykkerus. En rus, der kom til udtryk gennem et kollektivt
jubelbrøl og klapsalver. En kærlighed til landsholdsfodbold, som jeg synes
fornemmes ud af skærmen til dette års EM. Alt fra engelske fans på hjemmebane
til medrejsende hollændere med stor hang til trommer.
Jeg er spændt på, hvem der står med pokalen
til sidst, og jeg glæder mig allerede til sommeren 2023, hvor VM med dansk
deltagelse skal afholdes.
Christense
Wendel Skousen er projektleder og spiller til daglig amatørfodbold i BK Skjold.
https://www.weekendavisen.dk/2022-29/kultur/kvinder-der-spiller-bold
NB. I AFTEN – 18.00 DANSK TID – SPILLES FINALEN I EURO
WOMEN 2022 – TYSKLAND MOD ENGLAND - KAMPEN VISES PÅ TV2 – 90.000 SOLGTE
BILETTER PÅ WEMBLEY OG MILLIONER AF TV SEERE…
Ingen kommentarer:
Send en kommentar