Magtkamp. Opgøret
om store bededag ryster Danmarks etablerede magtstrukturer. En spraglet
opposition og en vred fagbevægelse appellerer til folkets magt i et forsøg på
at knække regeringens egensindighed.
Fortvivlelsens
selvhjælp
Thorvald Stauning tillægges det gode råd til
sin første kirkeminister, sognepræsten N.P.L. Dahl, at han skulle holde »fred
med de hellige, ellers er Fanden løs«. Det var dengang. I dag er regeringen
gerådet i konflikt med landets biskopper, der som snart sagt alle med mæle uden
for regeringen erklærer sig som modstandere af afskaffelsen af den store
konfirmationsdag, som store bededag også er. Og nu er Fanden løs i hver en
afkrog af riget.
Kirkens folk har tilsluttet sig fagbevægelsen
og den samlede opposition i Folketinget, som har slået sig sammen i en slags
folkefront med det formål at frelse bededagen. Meget dyb er alliancen ikke på
indholdssiden. Enhedslistens Pelle Dragsted, som naturligvis er med i
folkefronten, taler ikke gerne om store bededag, men om »forårsfridag« eller
»forsommerfridag«. Men fælles fjende samler som bekendt og skyder hverdagens
skærmydsler til side.
Stemmeføringen i opgøret om store bededag
lyder mest som en indædt forfatningskamp, og det er opgøret i en vis forstand
også. Krænker regeringen selve den danske model? Ser den stort på resten af
Folketinget? Udviser den behørig respekt for kirkens råderet over egne
anliggender? Er der ikke noget totalitært over regeringens adfærd?
Flertalsregeringen har udfordret kendte betingelser for magtudøvelse radikalt
og fået helt centrale aktører til at sætte fuldt sejl og navigere ud i uvant
farvand med farlige understrømme og skjulte skær.
Opgørets alvor og intensitet afspejles i en
hastig konfliktoptrapning, som overnight har gjort
det til højeste mode at appellere til folkets direkte magt for at bremse en
magtfuldkommen regering valgt efter det repræsentative demokratis principper.
Det er nu, i disse hektiske uger, det skal afgøres, hvem der har del i magten,
og på hvilke vilkår, efter at Danmark for første gang i årtier har fået en
regering, som har sendt fløjene på bænken og bortset fra forligsbindinger kan
gennemføre, hvad den selv finder bedst.
Fagbevægelsens nyaktivistiske top har således
med den magtfulde metalformand Claus Jensen som motor nedsat sig som en slags
situationens generalstab og iværksat en underskriftindsamling til bevarelse af
store bededag, som har hastig og kraftigt voksende tilslutning. Fagtoppen
appellerer samtidig til, at oppositionen i Folketinget udløser en
folkeafstemning for at sabotere regeringens lovforslag. Den slags kan ifølge
grundlovens paragraf 42 iværksættes, hvis 60 mandater kræver det. Det overvejes
nu. Der tælles på knapper, og man skeler til fagbevægelsens hundredtusinder af
underskrifter. Det er nye tider.
De tilsammen 19 mandater fra Enhedslisten,
Nye Borgerlige og Dansk Folkeparti er uden forbehold med på aktionen for en
folkeafstemning. Den konservative Søren Pape Poulsen, Danmarksdemokraternes
Inger Støjberg, SF-formand Pia Olsen Dyhr og Torsten Gejl fra Alternativet
holder døren på klem. De understreger, at det er en tung dør at åbne, og at det
vil være et vældig stort skridt at flytte magten fra det repræsentative
demokrati til befolkningens direkte tale. Men de står i døren.
SF er næppe for alvor med på en aktion, som
ville sætte et lille tiårs parlamentarisk strategi voldsomt tilbage. Det vil
også være særdeles bemærkelsesværdigt, hvis et traditionelt magtparti som
Konservative ender med at ville flytte beslutningen om store bededags skæbne ud
i befolkningen. Gavnligt for Danmarksdemokraternes ambition om at agere som et
normalt parti – som en slags det ægte Venstre – er det heller ikke, hvis
Støjberg ender med at ville trække i nødbremsen med grundlovens paragraf 42. Så
mon ikke den del af oprøret slukkes?
Men det vigtige ved den aktion er ikke alene,
om den gennemføres, for der tegner sig et tydeligt mønster, som kan blive svært
at viske ud. Betydningsfulde aktører uden for og i Folketinget er på rekordtid
på vej ud i aktivistiske roller og under anvendelse af replikker, de vanligvis
skyr. Måske man føler sig drevet helt derud, hvor man må appellere til magten
for ikke at blive drevet til fortvivlelsens selvhjælp.
Populistisk og pinligt
Det er trekantregeringen, der med stejl og
brysk »sådan er det jo«-attitude har udløst den voldsomme uro. Man er snublet
ind i et opgør med de ni oppositionspartier ved at insistere på at beslutte
store bededag afskaffet på et usædvanligt tonedøvt tidspunkt og ved anvendelse
af en forhandlingsstil, som har provokeret voldsomt. Der tales indigneret om
skovsneglespisning, om revolvermetoder, om surrealisme og om pistoler for
panden.
Men det rokker jo ikke ved, at reaktionen også
har et præg af desperation og afmagt.
Fagbevægelsen først: At Dansk Metals Claus
Jensen har grund til at være forbitret over regeringens sabotering af
industriens overenskomstforhandlinger, er let at forstå. Alt var planlagt og
lagt til rette for et forsøg på at få et ja til industriens nye overenskomst
trods heftig inflation og betydelige reallønstab. Det arbejde har regeringen
fejet af bordet med sin beslutning om at sløjfe bededagen.
Alligevel er det kontroversielt at se Claus
Jensen og ledelsen af Fagbevægelsens Hovedorganisation som fortalere for
direkte demokrati på bekostning af det repræsentative. Aktionen øger kraftigt
sandsynligheden for et nej til overenskomstfornyelsen på det private
arbejdsmarked om få uger og et hurtigt regeringsindgreb.
Faglige organisationer eksisterer for at
skaffe overenskomstresultater, ikke for at udløse konflikt. De skal under
trussel om konflikt skaffe arbejdsfred, så der er nogle værdier at slås om.
Nogen indlysende begrundelse for en meget omfattende og kostbar hovedorganisation
vil et forløb kulminerende i et regeringsindgreb ikke efterlade.
Måske vil det også vise sig mere alment
ubekvemt for fagbevægelsen at udråbe folkeafstemningen som et godt værktøj i
bevægelsens beslutningsprocesser. Man kan for det pædagogiske eksempels skyld
forestille sig, at en påholdende, men kreativ betaler af fagligt kontingent
havde fundet på at ønske en medlemsafstemning blandt de tilsluttede forbund om
antallet af valgte og naturligvis lønnede næstformænd ved stiftelsen af Fagbevægelsens
Hovedorganisation tilbage i 2018. Man landede på seks.
Aktivistlinjen har da også udløst skarp
kritik fra den tidligere HK-boss og arbejdsminister Ove Hygum, som betegner
kravet om folkeafstemning som populistisk og »det pinligste højdepunkt i fagbevægelsens
historie«. Den tidligere arbejdsminister Jytte Andersen er på samme linje.
Begge er socialdemokrater.
Tydeligvis har fagbevægelsens top følt sig
fanget i en klemme: Man er selvsagt energisk modstander af, at regeringen ikke
udviser behørigt hensyn til den danske model – den er hovedorganisationens ilt
og raison d'etre. Men det synes at være den megen offentlige debat og
tiltagende utilfredshed blandt fagbevægelsens medlemmer, som har tvunget
fagtoppen til at optrappe konflikten med regeringen.
Det er påfaldende, hvordan klassiske borgerlige rester udtaler
sig i en politisk dialekt, som plejer at være venstrefløjens.
Mens fagtoppens formulerede reaktion på
afskaffelsen af store bededag for få uger siden var moderat og på kanten af det
henkastede, har man nu betrådt en sti, som må få fagbevægelsens aktivistiske og
venstreorienterede strømninger til at le af lykke ved deres held.
De ni og de tre
I Folketinget er der sket en samling af
oppositionens ni partier, som er forenet i vreden over, at regeringen har tænkt
sig at bruge sit flertal til at afskaffe bededagen. Vreden er kun vokset, fordi
regeringen undervejs også har gjort det til en betingelse for at deltage i
forsvarsforliget, at man stemmer for regeringens lovforslag.
Det opfattes som en provokation af
Konservative, Radikale og SF, som mener at have en aftale fra indgåelsen af det
nationale kompromis i marts sidste år: De fem deltagende partier skulle lave
forsvarsforlig sammen, det var ifølge dem en del af den store pakke, som ud
over øget NATO-bidrag også førte til folkeafstemningen om afskaffelsen af
forsvarsforbeholdet.
I hvor høj grad regeringen insisterer på at
sammenkæde forsvarsforligsforhandlinger og tilslutning til afskaffelse af
bededagen, står ikke ganske klart. Helt bekvemt for en regering, som insisterer
på nationalt sammenhold grundet trusler fra en ond omverden, er det ikke at
kaste gamle venner over bord på et så vitalt område som forsvaret.
Derimod er det tydeligt, at bededagen fortsat
ønskes afskaffet, og at beslutningen tænkes eksekveret hurtigt. Klart er det
også, at forsvarsminister Jakob Ellemann-Jensen vil bede om alternativ
finansiering til de øgede og fremrykkede forsvarsudgifter. Regeringen vil
insistere på forslag, som lever op til den tredobbelte effekt, den hævder at kunne
hente ud af bededagens afskaffelse: et øget arbejdsudbud på 8.500 personer og
finansiering af både det midlertidige og det varige behov for ekstra penge til
forsvaret.
Let er det ikke for oppositionen at leve op
til det krav. De tre partier fra det nationale kompromis af 6. marts – for slet
ikke at tale om de ni i den samlede opposition – er ikke enige om meget. Det er
ikke længe siden, man ikke engang var enige om, hvem der er fjenden derude i
verden.
Torsdag morgen leverede alle ni partier
imidlertid et fælles bud, som man foreslår til erstatning for
bededagssløjfningen. De ni vil støvsuge offentlige budgetter for overflødig
vinterhjælp, som giver en milliard, og hente lidt mere fra »prioritering af
offentlige investeringer på baggrund af saldoforbedringer«, som det formuleres
i en fælles pressemeddelelse. Yderligere 0,75 milliarder kroner finder man ved
sanering af erhvervsstøtten. Dermed mener man at have matchet regeringens krav.
Det hedder afslutningsvis i
pressemeddelelsen, at »ikke alle partier bag denne melding bakker op om en
fremrykning og stigning i forsvarsudgifterne, men alle partier finder det
nødvendigt at stå sammen og sige fra over for regeringens ultimative
adgangskrav til forhandlingerne«.
De nis udspil kan formentlig åbne døren til
forligsforhandlinger med forsvarsministeren, men næppe redde bededagen. Det er
blevet en principsag for regeringen at demonstrere, at den kan bruge sit
flertal, og der vil komme mange flere upopulære beslutninger senere i
valgperioden. Ydelsesreform, forkortede kandidatuddannelser, jobcentrene, den
slags.
Nye formænd
Samlingen af de ni partier fra Alternativet
over Radikale til Nye Borgerlige er i sig selv et udtryk for et folketing, hvor
der kæmpes om adgangen til magten under nye vilkår.
Fronten er selvsagt skrøbelig, fordi den
essentielt alene er forenet om processen: adgangsbilletten til
forhandlingsbordet. Alligevel er det påfaldende, hvordan klassiske borgerlige
røster udtaler sig i en politisk dialekt, som plejer at være venstrefløjens.
Der er penge nok i råderummet, arbejdsudbudsreformer er bestemt af betydning,
men ikke den foreliggende, beklageligvis, som der i øvrigt ikke rigtig er penge
i.
Torsdag ved Folketingets debat om Mette
Frederiksens seneste åbningsredegørelse var den blå opposition især forenet i
synet på forsvarsminister Jakob Ellemann-Jensens magtfuldkomne uduelighed og
måske endda behovet for, at Venstre finder sig en ny og bedre formand.
Der er noget stærkt billeddannende i, at
Berlingske kunne lægge spalter til Pernille Vermunds betragtninger om
situationen. Hun har selv opgivet ævred som leder af Nye Borgerlige og mener
som ny ekspert udi opgivelsens kunst, at Ellemann bør følge hendes eksempel:
»Det ville simpelthen kræve et formandsskifte i Venstre, hvis vi skal kunne se
Venstre som et statsministerparti for det borgerlige Danmark igen,« som hun
formulerede det.
Kilde: https://www.weekendavisen.dk/2023-3/samfund/fortvivlelsens-selvhjaelp
Ingen kommentarer:
Send en kommentar