BARBARA BERTELSEN SVIGTEDE SIN
FORNEMSTE PLIGT..
Hvordan kunne rigets mest magtfulde embedsmand være
med til at træffe en danmarkshistorisk beslutning uden at sætte sig ind i, om
der var hjemmel? Noget hænger slet ikke sammen i minksagen.
Hun er en sagnomspunden
embedsmand. Intelligent, uhyre arbejdsom og resolut på at hjælpe sin minister
til at føre sin politik igennem.
Tidligere ministre har kaldt hende »heltinde« og »patriot«,
mens kolleger på Slotsholmen omtaler hende som »Kontronella« og
modtager sms’er fra hende i en nu legendarisk
direkte bydeform.
Barbara Bertelsen er rigets
absolut mest magtfulde embedsmand som departementschef i Statsministeriet, hvor
Mette Frederiksen har koncentreret mere magt, end vi har set i nyere tid.
Under første del af coronakrisen
spillede Barbara Bertelsen en afgørende rolle i forhold til at få regeringen og
centraladministrationen til at reagere på virussen. Men de seneste ugers
afsløringer om slettede sms’er og hendes afhøring i Minkkommissionen torsdag
har kastet et nyt lys over hende.
Flere embedsmænd synes at have
svigtet i sagen. Henrik Studsgaard, tidligere departementschef i Miljø- og
Fødevareministeriet, har selv forklaret, at spørgsmålet om hjemmel ikke var »top of mind« hos
ham forud for det møde i regeringens koordinationsudvalg (KU), hvor
beslutningen blev truffet.
Barbara Bertelsen – og i den grad
også Mette Frederiksen – vil gerne have hele ansvaret for den manglende hjemmel
placeret i Fødevareministeriet. Men den forklaring hænger dårligt sammen med
den magtkoncentration i Statsministeriet, som Barbara Bertelsen er den store
indpisker af.
Under hele opløbet til den ultimative
mink-beslutning førte Barbara Bertelsen taktstokken med opfordringer til alle
andre om at tage risikoen alvorligt. Kort før det afgørende møde kaldte hun det
eksisterende oplæg med indsatser for »provinsielt« og
»alt for lempeligt«.
Barbara Bertelsen kunne altså ikke
være i tvivl om sagens alvor. Alligevel læste hun ikke de bilag, der blev lagt
på bordet, da beslutningen om masseaflivningen blev taget 3. november sidste
år.
I de bilag stod det klart, at der ikke var lovhjemmel til at tvangslukke minkerhvervet eller lægge det i dvale. Men de papirer havde Barbara Bertelsen ikke tid til at læse. Hverken på dagen eller dagen efter.
Hun læste dem åbenbart først fem dage senere.
Alene den forklaring er en
skandale.
Det er også svært at godtage
Barbara Bertelsens selvmodsigende budskaber om hjemmelsspørgsmålet. Hun
indrømmer, at hun fik fjernet en sætning i et notat om, at aflivning af alle
mink ville være »fatalt« for branchen, fordi det var et
»selvindlysende« budskab. Samtidig fastholder hun en
forsvarslinje om, at aflivningen af alle mink ikke var lig med en nedlæggelse
af erhvervet.
Det hænger ikke sammen, og det
hænger slet ikke sammen med en lille bog, som burde være alle danske
embedsmænds katekismus, det såkaldte
Kodex VII med syv centrale pligter for embedsmænd i
centraladministrationen.
Pligt nummer 1 hedder kort og godt
»Lovlighed«. Det er embedsmændenes fornemmeste pligt at sørge for, at der
regeres og forvaltes på et lovligt grundlag.
Det er for tidligt at konkludere
noget om minksagen. Afhøringerne fortsætter, og Barbara Bertelsen har desværre
selv sørget for, at sms’er fra den kritiske periode omkring beslutningen om at
aflive de dansk mink er blevet slettet.
Men vi må allerede nu opfordre til
en debat om embedsmændenes pligter. Barbara Bertelsen er i minksagen den
øverste eksponent for en embedsmandskultur, der er skredet alt for langt i
retning af at gennemtvinge politisk vilje frem for at stå fast på lov og ret.
PIERRE
COLLIGNON
https://www.berlingske.dk/ledere/barbara-bertelsen-svigtede-sin-fornemste-pligt
Ingen kommentarer:
Send en kommentar