MINKSAGEN SLIDER HÅRDT PÅ
METTE FREDERIKSEN, OG DET ER DER EN GRUND TIL..
Hvordan kunne Mette Frederiksen,
der indtil for nylig »kunne gå på vandet«, blive så hårdt ramt af minksagen.
Svaret skal findes, i den måde hun har indrettet sig på. Det, der i to år
løftede hende op, er nu hovedårsagen til, at hun trækkes ned.
Onsdag aften vil statsminister Mette Frederiksen svare på spørgsmål om
minksagen og de slettede sms'er.
Det sker på et pressemøde i
Statsministeriet næsten en hel uge efter, at sagen om sletningen kom frem i
medierne.
Statsministeren håber at kunne
lukke sagen. Det gør hun, efter Socialdemokratiets politiske ordfører,
Christian Rabjerg Madsen, og fødevareminister Rasmus Prehn mandag aften luftede
budskabene om, at beslutningen at aflive alle mink var den rigtige, at der
måske alligevel var lovhjemmel til at gøre det, og at sms'erne nu bliver
forsøgt genskabt.
Eller i det mindste håber hun på
at kunne ride stormen en smule af til efter kommunalvalget om to uger.
Hun kunne
nærmest gå på vandet
Før det næste kapitel skrives i
sms-gate, er det værd at stille spørgsmålet: Hvordan er Mette Frederiksen
havnet i sin værste krise, siden hun blev statsminister?
For bare to måneder siden kunne
Mette Frederiksen nærmest gå på vandet, og man skal bare et halvt år tilbage
for at se meningsmålinger på over 30 procent for Socialdemokratiet.
Nu bliver der talt om en ny
rigsretssag mod statsministeren, et stærkt belastende forsøg på »cover up«, at
regeringens liv er i fare, om beviser, der er forsvundet og måske bevidst
destrueret, og om politiet, der skal undersøge statsministerens, hendes
departementschefs og hendes stabschefs telefoner.
At minksagen overhovedet lander på
statsministerens bord og ender med at belaste hende i den grad, som den gør, er
helt usædvanligt.
Hvis man ser på rækken af
tidligere undersøgelseskommissioner, så er det kun perifert, at tidligere
statsministre har været i søgelyset for placering af ansvar. Tibet-,
statsløse-, instrukskommissionerne har alle handlet om ministre længere nede i
rækkerne hos skiftende regeringer.
Man skal tilbage til Tamilsagen
for næsten 30 år siden for at finde en sag, der har belastet en siddende
statsminister.
Dybt involveret
Når minksagen nu rammer Mette
Frederiksen, så hænger det sammen med, at hun målrettet har villet centralisere
magten hos sig selv og sine nærmeste embedsmænd. Og at hun omgiver sig med en
lille kreds, der ser det som deres vigtigste opgave at opfylde regeringschefens
politiske ønsker.
Med magten følger nemlig ansvaret.
Måske vil det formelt i minksagen
lykkes at skubbe ansvaret over på det daværende miljø- og fødevareministerium
og ministeriets daværende minister, Mogens Jensen.
Men reelt ved vi allerede efter de
første afhøringer i Minkkommissionen, at statsministeren og Statsministeriet
til det sidste var dybt involverede i de beslutninger, der blev truffet for omkring
et år siden.
Mette Frederiksens
forvaltningsmæssige tilgang til statsapparatet har siden før hun blev
statsminister været, at det lidt firkantet sagt er politikere – ministre – der
skal bestemme. Ikke embedsmændene.
Hendes erfaringer både som
beskæftigelses- og justitsminister var, at embedsmændene styrede for meget. Der
var for mange politiske ideer, der blev skudt ned eller syltet i systemet. Og
Mette Frederiksen tog nogle hårde opgør.
Det ville Mette Frederiksen lave
om på.
Som hun har gentaget flere gange,
sagde Mette Frederiksen i
Berlingske, kort tid efter hun havde dannet sin regering, om at
styrke ministrene over for embedsmændene:
»Hvis man er demokrat, er man nødt
til at insistere på, at det demokratisk valgte led har kapaciteten og evnen til
at føre tingene ud i livet. Derfor er det her i mine øjne en demokratisering.«
I Beskæftigelsesministeriet forlod
departementschefen og en række højtstående chefer deres poster og blev
erstattet af embedsmænd, der passede bedre til Mette Frederiksens og hendes
daværende rådgiver Martin Rossens tilgang til samspillet mellem ministre og
administration.
Det samme skete senere, da de to
rykkede over i Justitsministeriet.
Ny departementschef i
Beskæftigelsesministeriet blev Peter Steensgaard Mørch, som senere blev
departementschef i Finansministeriet.
En anden var Pelle Pape, som
Rossen og Frederiksen i lighed med Mørch så et stort lys i.
Pelle Pape fulgte senere med
Frederiksen og Rossen fra Beskæftigelsesministeriet over i Justitsministeriet,
hvor de for alvor lærte Barbara Bertelsen, som Mette Frederiksen ansatte som
departementschef, at kende. Pelle Pape blev kontorchef i ministersekretariatet
og er i dag embedsværkets nummer to efter Bertelsen i Statsministeriet.
Det var ham, der i sidste uge måtte
undskylde for at have brugt formuleringen »lukke lortet« om en afvikling af
minkerhvervet i Danmark i de hektiske dage for et år siden.
Pelle Papes
lynkarriere
I dag er de alle tre som bekendt i
Statsministeriet. Martin Justesen afløste Martin Rossen, og det er altså de
fire – Mette Frederiksen, Pelle Pape, Barbara Bertelsen og Martin Justesen –der
nu sammen med Justitsministeriets nye departementschef, Johan Legarth, har sat deres sms'er til automatisk sletning.
Legarth fik en kometagtig
karriere, efter at Barbara Bertelsen flere gange forfremmede ham i
Justitsministeriet. Til sidst afløste han hende på den øverste post i
ministeriet.
Så hvis man skal pege på nogle
bagvedliggende årsager til, at minksagen risikerer at eksplodere i hænderne på
statsministeren, så er det dels det faktum, at Mette Frederiksen har
centraliseret magten i en grad som ikke er set tidligere.
Hun har meget bevidst etableret et
politisk sekretariat i Statsministeriet, reduceret blandt andet finans- og
udenrigsministerierne til mindre betydende sekretariatsagtige funktioner med
svage ministre.
»Magten er i
centraladministrationen, og som minister skal man kæmpe for at få del i den.
Det er ikke en hemmelighed, at jeg havde flere fejder med embedsværket. Jeg
lærte, at der nogle gange skal konfliktes ganske meget for at få sine ting
igennem,« fortalte Mette Frederiksen i portrætbogen »Mette Frederiksen« af
Thomas Larsen.
Det har for Mette Frederiksen
været en strategi og en ændret kultur, som har gjort hende handlekraftig og
effektiv. Også fordi hendes regering kun har bestået af Socialdemokratiet.
Dermed har der ikke været andre partier til internt at kontrollere magten.
Men det paradoksale er, at det,
der i de første to år løftede statsministeren op, også er det, der nu trækker
hende ned.
Når man på den måde tager magten,
så følger æren, når det går godt, og det ubehagelige ansvar, når det går
skidt.
Pape og Pinds
yndling
Mette Frederiksen omgiver sig
gerne med håndgangne rådgivere: Folk, der får tingene til at ske.
Og det gør Barbara Bertelsen og
Pelle Pape. De er vokset op i den samme tradition: En ny generation af
embedsmænd, som ikke står i vejen for ministrenes ønsker og planer. Sir
Humphrey Appleby-arketypen fra satireserien »Yes Minister«, der altid kunne
finde på en undskyldning for, hvorfor ministerens idé var dårlig eller ikke
kunne føres ud i livet, er død og borte.
Så hvis ministeren – og i dette
tilfælde statsminister Mette Frederiksen – mener, at alle mink bør aflives,
eller at folkeskolerne også skal være omfattet af coronanedlukning, at man kan
samarbejde med Israel om vacciner eller andet, så har Danmark i dag et
embedsapparat, der belønnes karrieremæssigt for sin villighed til at gøre alt
for at føre tankerne ud i livet.
Det var den kulturændring, som
Barbara Bertelsen stod for i Justitsministeriet. Derfor var både Venstres Søren
Pind og den konservative Søren Pape Poulsen som justitsministre så begejstrede
for at have hende som deres højre hånd. Hun forsynede kronjuristernes gamle
ministerium med ja-hatte og bar dem med over i Statsministeriet.
https://www.berlingske.dk/analyse-og-perspektiv/minksagen-slider-haardt-paa-mette-frederiksen-og-det-er-der
Ingen kommentarer:
Send en kommentar