Professor:
DERFOR
ER MINKSAGEN FORTSAT BLANDT DE STØRSTE SKANDALER I NYERE TID.
Efter ni måneders tavshed giver professor i forvaltningsret Frederik Waage sin vurdering af minksagens efterspil. Han har et budskab til dem, der spørger sig selv, om minksagen efterhånden er gået op i røg.
Han kan godt forstå, hvis mange danskere har
tabt overblikket.
At de spørger sig selv: »Hvad sker
der?«
Sådan har Frederik Waage,
professor i forvaltningsret ved Syddansk Universitet, også selv tænkt, når han
har set minksagen udfolde sig de seneste måneder, hvor flere topembedsmænd har
fået tilbagekaldt deres sanktioner. Men han har holdt det for sig selv. Indtil
nu, hvor han efter ni måneder som konstitueret landsdommer og en pause fra den
offentlige debat vender tilbage med en hård dom.
»Forløbet om advarslerne er
problematisk og skader tilliden til forvaltningen. Det er beklageligt,« siger
han.
Mest forundret er han over, at
Statsministeriets magtfulde departementschef, Barbara Bertelsen, i marts 2023
fik annulleret sin advarsel.
Det skete, efter at en anden
hovedperson i minksagen, rigspolitichef Thorkild Fogde, var blevet pure frifundet i en tjenstlig undersøgelse. Det fik
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen til at genåbne en stribe personalesager.
Dommerne i den tjenstlige undersøgelse
var uenige med Minkkommissionen i vurderingen af pressemødet den 4. november
2020, hvor statsminister Mette Frederiksen (S) meldte ud, at alle mink skulle
aflives.
Minkkommissionen mente, at
statsministeren her gav en »klart ulovlig instruks« til myndighederne om at
sætte gang i aflivningen af landets mink, selvom der på det tidspunkt ikke var
lovgrundlag til at kræve alle dyrene slået ned.
Den tjenstlige undersøgelse ledet
af tidligere højesteretsdommer Thomas Rørdam mente ikke, at det var en ulovlig
instruks. Det var faktisk slet ikke en instruks, men en »orientering« til
offentligheden.
Den nye vurdering af pressemødet
ændrede ikke bare sagen for Thorkild Fogde, men for flere andre topembedsmænd,
mente styrelsen. Seks af de
otte sanktioner, der blev givet efter Minkkommissionens rapport, blev trukket
tilbage. Senest valgte Rigspolitiet fredag at annullere to advarsler til
embedsmænd. Før det var bl.a. Barbara Bertelsens advarsel blevet
tilbagekaldt.
Frederik Waage forstår ikke
rationalet.
»Det er meget, meget vidtgående,
at man bruger karakteristikken af pressemødet som figenblad til at ændre på
hele afgørelsen om Barbara Bertelsens advarsel. Det er ikke en særlig
overbevisende begrundelse, og jeg mener, der er grund til at kritisere den.«
Han medgiver, at hvis man tager
den ulovlige instruks ud af ligningen, gør det sagen lidt mindre alvorlig for
embedsmændene. Men han mener, at styrelsen, der fik bistand fra statens
advokat, Kammeradvokaten, har lagt »overdrevet meget vægt« på dette ene
spørgsmål.
Dermed glemmer de, hvad minksagen
grundlæggende handler om, mener han:
»Diskussionen om instruks eller ej er sådan set beside the point. Det afgørende er, at Barbara Bertelsen har stået for at koordinere et møde i regeringens koordinationsudvalg, hvor man træffer den skæbnesvangre beslutning, at alle mink skal aflives. Det er her, hovedproblemet i minksagen opstår:
Regeringen træffer en beslutning, der ikke er lovhjemmel
til. Dermed snyder man minkavlerne for at få lovbehandlet indgrebet mod
erhvervet i Folketinget,« siger han.
I koordinationsudvalget sad Mette
Frederiksen samt en række topministre og departementschefer. Minkkommissionen
lagde til grund, at kun departementschefen fra Fødevareministeriet, Henrik
Studsgaard, vidste, at det ville kræve en lovændring at slå alle mink ned. Han
sagde ingenting.
Men Minkkommissionen kritiserer
alligevel Barbara Bertelsen for ikke at rejse spørgsmålet om hjemmel, og Waage
tilføjer, at netop hendes involvering i regeringsmødet var et omdrejningspunkt
i den advarsel, som hun fik i august 2022.
I advarslen blev Minkkommissionen
refereret for, at Barbara Bertelsen »betonede et meget betydeligt tidspres« på
processen, der blev »forceret«, og hendes beslutninger betød, at
Fødevareministeriet – der kendte til lovproblemet – »i nogen grad trådte i
baggrunden og blev koblet af« forløbet.
Sagt kort: Bertelsens ageren
betød, at sagen blev hastet igennem, og at de, der kendte til problemerne, blev
kørt ud på et sidespor.
Frederik Waage fremhæver også, at
departementschefen rettede i de centrale dokumenter til det afgørende møde. Hun
fik slettet en sætning om, at en aflivning af alle mink ville være »fatalt for
branchen«.
»Når Fødevareministeriet er kørt
ud på et sidespor, magten centraliseres i Statsministeriet, og
departementschefen retter i de centrale dokumenter, så følger noget af ansvaret
med,« siger han.
Andre jurister siger, at spørgsmålet
om instruksen er vigtigt: For er der tale om en ulovlig instruks,
har embedsmænd et skærpet ansvar for at sige fra, og uden den er
sagen mindre alvorlig. Hvad siger du til det?
»Spørgsmålet om en ulovlig
instruks har ikke været det udslagsgivende for vurderingen af minksagen hidtil.
Det er noget, vi først er begyndt at diskutere, efter den tjenstlige
undersøgelse af Thorkild Fogde. At den skulle være the
missing link mellem alt, hvad der går galt i minksagen, og embedsmændenes
ansvar, kan jeg ikke se. Alle problemerne – bl.a. Fødevarestyrelsens brev og
politiets kritiserede opkald til minkavlerne – udspringer af regeringens
beslutning i koordinationsudvalget.«
I et svar på professorens kritik
henviser Statsministeriet til, at Medarbejder- og Kompetencestyrelsen med
bistand fra Kammeradvokaten har vurderet, at grundlaget for kritikken af
Barbara Bertelsen »er bortfaldet« efter den nye vurdering af pressemødet.
Embedsmænd
slipper billigt
Selvom Frederik Waage erklærer sig
overrasket over forløbet med de annullerede advarsler, påpeger han også, at
lignende udfald er set i andre sager.
I Tamilsagen blev en
departementschef godt nok forflyttet, men to andre kritiserede embedsmænd »slap
ret mildt igennem« med en irettesættelse og en frifindelse.
På samme måde kritiserede
Instrukskommissionen fem embedsmænd i sagen, der kostede Inger Støjberg (DD) en
fængselsdom ved Rigsretten. Kun to embedsmænd endte med at få en advarsel.
»Barren er meget høj i den slags
sager. Der skal meget til, for at embedsmænd, der fejler, bliver sanktioneret.
Det så vi både i Tamilsagen og Instrukssagen,« siger Waage.
Han tilføjer, at arbejdsgiveren
har en »bred skønsmargin« i personalesager. Derfor mener han heller ikke, at
der er grundlag for at stille spørgsmål ved lovligheden af tilbagekaldelsen af
advarslen til Bertelsen og de andre embedsmænd. Det er begrundelsen bag, han
finder tvivlsom.
»Det ser ikke godt ud, at f.eks.
problemerne med den ”forcerede proces”, som Barbara Bertelsen forårsagede, forsvinder
op i den blå luft. Jeg kan godt forstå, hvis der er nogen, som sidder tilbage
med et billede af, at styrelsen og Kammeradvokaten har skrevet centrale
embedsmænds ansvar helt ud af minksagen.«
Men med nu kun to
tilbageværende advarsler til embedsmænd i Fødevareministeriet og
Fødevarestyrelsen er opgøret om ansvaret for minksagen stadig uforløst, mener
Waage.
Han vurderer ikke, at Mette
Frederiksen vil kunne dømmes ved en rigsret, for hun kendte ikke til den
manglende lovhjemmel, da beslutningen blev truffet. Derimod kunne Folketinget formentligt få daværende fødevareminister Mogens Jensen (S) dømt.
»Men Folketinget har ikke ønsket
et retsopgør mod ministrene. Det er helt fair, men det skaber et tomrum af
ansvar. Og hvis man i stedet forsøger at finde en facitliste for minksagen i
konsekvenserne af personalesagerne, så strander man.«
Konsekvenserne af sagen er i
højere grad politiske, pointerer han: en næse til statsministeren, en afgået fødevareminister, et folketingsvalg udløst af De Radikale og den socialdemokratiske
soloregerings fald.
Endelig tilføjer han, at en af de
mest kritiserede personer – forhenværende topchef i Fødevareministeriet Henrik
Studsgaard – ikke fik sit ansvar endeligt vurderet, fordi han skiftede job til Esbjerg Kommune.
Det »skævvrider« billedet af
sagens konsekvenser, siger Waage:
»Det betyder også, at vi må
erkende, at vi ikke kan bruge de personaleretlige sager til at få et dækkende
billede for, hvor stor en skandale minksagen er.«
Fire
afgørende dage
Efter annulleringen af advarslerne
har nogle iagttagere ellers vurderet, at minksagen nu står i et mildere
lys.
»Der er helt oplagt ikke tale om
den kæmpeskandale, som den er blevet fremstillet som,« sagde professor emeritus
ved Københavns Universitet Jørn Vestergaard til Jyllands-Posten.
Frederik Waage er uenig.
»Skandalen i minksagen er, at man
snyder minkavlerne for en folketingsbehandling af beslutningen om at lukke
deres erhverv ned. Spørgsmålet om, hvorvidt pressemødet var en instruks, er ét
enkelt element af sagen, som nu tillægges en alt for stor vægt, og det kommer
til at aflede opmærksomheden fra det, som minksagen først og fremmest handler
om: nemlig den ulovlige beslutning, der blev truffet.«
Kan man
ikke indvende, at det kun var i fire dage, at minkavlerne ”blev snydt”.
Derefter fik offentligheden jo at vide, at der manglede lovhjemmel, og Folketinget behandlede sagen?
»Det er et godt spørgsmål. Min
hovedpointe er, at regeringen med pressemødet sætter en lavine i gang med et
krav til minkavlerne om at slå alle deres dyr ned. Den var i realiteten meget
svær for minkavlerne at omgøre, da det kom frem, at der manglede lovhjemmel.
Løbet var i vidt omfang kørt. Derfor er det de fire dage, der er vigtige.«
Er der
ikke en uoverensstemmelse mellem din beskrivelse af sagen som en skandale og så
de konsekvenser, vi har set for ministre og embedsmænd?
»Hvis det er tilfældet, mener jeg,
at spørgsmålet må være, om vi dømmer embedsmænd for mildt. Har vi tilstrækkelig
sikkerhed for, at der bliver fulgt op på skandalesager i den offentlige
forvaltning?
Hovedproblemet ved, at
embedsmændene i vidt omfang slipper for sanktioner, er, at vi ikke på andre
måder får et egentligt juridisk punktum. Vi mangler nogle stærkere
institutioner til at fælde dom over sagen,« siger han med henvisning til, at
der ikke kommer en rigsret, og at de almindelige domstole »næppe kommer på
banen«, da der er aftalt en stor erstatning til erhvervet:
»Man kunne overveje, om
Folketingets Ombudsmand kunne få en større rolle. Der er jo også flere forhold
i minksagen, som ikke har kunnet belyses af Minkkommissionen, f.eks. de
slettede sms’er. Her kunne en udtalelse fra ombudsmanden udgøre en form for
afslutning.«
Viser de
tilbagekaldte advarsler ikke, at du er for hård i din vurdering af minksagen?
»Det mener
jeg ikke. Man må holde fast i det principielle problem. Den mest grundlæggende
regel inden for statsretten er, at der skal være lovhjemmel til det, regeringen
gør. Det er hele den demokratiske legitimering af statens handlinger, der er på
spil. Derfor er minksagen fortsat blandt de allerstørste danske skandalesager i
nyere tid.«
Minksagen genåbnet
Sådan er det gået de 10
embedsmænd, der blev kritiseret af Minkkommissionen.
To fik en advarsel:
Tejs Binderup, daværende
afdelingschef i Fødevareministeriet
Hanne Larsen, daværende
direktør i Fødevarestyrelsen
Seks sanktioner blev givet, men trukket tilbage:
Barbara Bertelsen,
departementschef i Statsministeriet (advarsel)
Johan Legarth, departementschef
i Justitsministeriet (irettesættelse)
Anne-Mette Lyhne Jensen,
afdelingschef i Justitsministeriet (advarsel)
Paolo Drostby, kontorchef i
Fødevareministeriet (advarsel)
Uffe Stormly, politiinspektør i
Rigspolitiet (advarsel)
Birgitte Buch, sektionsleder i
Rigspolitiet (advarsel)
To sager løb ud i sandet:
Rigspolitichef Thorkild Fogde
blev frifundet i en tjenstlig undersøgelse.
Departementschef i
Fødevareministeriet Henrik Studsgaard blev hjemsendt og underlagt en tjenstlig
undersøgelse, men den blev droppet, da han skiftede job.
Kilde: https://jyllands-posten.dk/politik/ECE15899180/professor-derfor-er-minksagen-fortsat-blandt-de-stoerste-skandaler-i-nyere-tid/?st=1
Ingen kommentarer:
Send en kommentar