torsdag den 13. juli 2023

 

Kurs. De skrinlagte NATO-rygter aktualiserer et fortrængt spørgsmål i Socialdemokratiet: Er det muligt at identificere en særlig linje i Mette Frederiksens karriere?

Frederiksens


udråbstegn


Hvordan ville Mette Frederiksens politiske eftermæle mon være blevet, hvis hun var rejst hjem fra Vilnius som afgående dansk statsminister og tiltrædende generalsekretær for NATO?

Man kan bruge kalenderen som simpel målestok og konstatere, at det ville placere den socialdemokratiske partiformand i en bagtrop sammen med partifællerne Helle Thorning-Schmidt, Viggo Kampmann og Vilhelm Buhl, som alle var statsministre i mindre end fire år. Mette Frederiksen tiltrådte i slutningen af juni 2019 og har altså akkurat passeret de fire år.

På den anden side har Frederiksen vundet to folketingsvalg – i 2019 og 2022 – mens Thorning-Schmidt kun vandt ét og må nøjes med at være Danmarks første kvindelige statsminister. Endda har Mette Frederiksen præsteret at manøvrere så politisk snedigt, at et genvalg som statsminister er nogenlunde sandsynligt, hvis hun bliver i hjemlig politik. Men det ville jo have været irrelevant, hvis hun havde skiftet arbejdsplads fra København til Bruxelles på topmødet i Vilnius.

Man kan også forsøge at lægge en skabelon ned over de socialdemokratiske statsministre, som fokuserer på deres dybere aftryk, deres blivende politiske betydning. Så bliver Vilhelm Buhls to korte perioder under Besættelsen og lige efter Befrielsen ganske betydningsfulde, skønt han kun sad et år og 11 dage og aldrig vandt et folketingsvalg. Buhl færgede det politiske Danmark frelst gennem krigens skarpe skær og ind i den første efterkrigstids flade vande.


Rygterne om Mette Frederiksen NATO-fremtid endte som en ikke begivenhed. Men den åbenbarede alligevel i mange sandheder som statsministeren. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen, Scanpix.

Tilsvarende syner Kampmanns indsats som velfærdsarkitekt meget betydelig, selvom han blev førstemand på afbud, da H.C. Hansen døde, og måtte gå i utide, da han efter godt to et halvt år som statsminister i 1962 blev for syg til at fortsætte sin manisk hæsblæsende succes.

HVAD ER DEN BLIVENDE betydning af Mette Frederiksens foreløbige indsats? Heldigvis er det muligt at få et svar fra en, der ved, hvad han taler om, fordi han har arbejdet tæt sammen med hende som særlig rådgiver helt tilbage fra 2011, da Frederiksen indledte sin ministerkarriere som Thornings beskæftigelsesminister, og til han i sommeren 2020 forlod politik og rollen som stabschef til fordel for det private erhvervsliv.

Martin Rossen kunne i 2021 indplacere sin tidligere chef i den socialdemokratiske kongerække. Det skete i det fascinerende socialdemokratiske spejlkabinet, den partikulturelle udgivelse De rejste sig trodsigt i vrimlen redigeret af Dan Jørgensen, hvor socialdemokrater med nogen eller megen indflydelse portrætterer 30 vigtige partifæller.

Det er et fantastisk værk til forståelse af den socialdemokratiske selvforståelse, hvor det naturligvis lønner sig at have hjernen slået til, mens man læser. For eksempel er det nok gavnligt at huske, at Rossen skriver om sin forhenværende chef, når han afhandler hende således:

»Jeg er overbevist om, at Mette kommer til at gå over i historien som en af de absolut største socialdemokratiske statsministre. Der er Stauning og H.C. Hansen – og så kan jeg ikke lade være med at nævne Poul Nyrup.« Hverken Krag eller Anker kan være med i Rossens Klub Et.

Vurderingen faldt to år inde i Mette Frederiksens første statsministerperiode, og Rossen kunne allerede på dette tidspunkt begrunde hendes historiske indsats: empati og lederskab under coronakrisen, virkeliggørelse af arnepensionen, klimaindsats i tæt samarbejde med erhvervslivet og hertil en insisteren på modernisering af »vores samlede samfundsmodel« og løsning af integrationsudfordringen.

Skulle det ikke være nok til en fremtrædende plads i historiebøgerne, kan man tilføje Frederiksens »insisteren på, at politik skal betyde noget«. Det handler nok om opgøret med embedsmændene og genindsættelsen af den socialdemokratiske sjæl som politikkens egentlige motor.

NU ER DER DET magiske ved ikkebegivenheder, at de under rette omstændigheder kan åbenbare mange sandheder. Mette Frederiksens ikkekandidatur til posten som NATO-generalsekretær, som viste sig slet ikke at være ledig, er en sådan magisk ikkebegivenhed.

Straks rygterne om partiformandens mulige sortie antog mere fast form, begyndte de socialdemokratiske kaffeklubber at røre på sig. I et sammensurium af magtambitioner og linjestrid udkrystalliserede der sig to mulige scenarier, begge velbeskrevne og begge med Nicolai Wammen som ny partiformand og statsminister.

Det ene scenarie havde erhvervsminister Morten Bødskov som ny nummer to og ny finansminister. Det andet havde justitsminister Peter Hummelgaard som ny toer og finansminister. Det første scenarie repræsenterede en videreførelse af den særlige marienborgånd, hvor Socialdemokratiets, Venstres og Moderaternes ambitioner er smedet sammen i et multikrisehåndterende arbejdsfællesskab. Det andet repræsenterede håbet om at kunne frelse den socialdemokratiske sjæl fra at blive ganske opslugt af marienborgånden.

Med magtens logik har Peter Hummelgaard i et interview her i avisen understreget, at også han tror på ånden. Han har endda valideret sin forsikring med erklæret glæde ved udsigten til at kunne få flere skattelettelser og marienborgånd gennem flere valgperioder. Min sjæl, hvad vil du mer'.

Men der er jo yderligere at fiske ud af den bilagte partitummel. De to scenarier er som hulspejle, der forstørrer hvert sit billede af de udgaver af Frederiksen, som vælgerne har set. Statsministeren før og efter decembers regeringsdannelse.

Den første udgave lagde vægt på nødvendigheden af at knægte embedsværkets dominans for at kunne føre socialdemokratisk politik. Arnepensionen er det emblematiske udtryk for denne tænkning.

Andenudgaven af Frederiksen lægger vægt på mere klassisk nødvendighedens politik for at løse ophobede, sammenhængende kriser. Ukraine, bureaukratisk velfærdskoks, klimaudfordringer, for få penge, for få hænder etc. Siden er det blevet multikrise minus én, da det viste sig, at råderummet er mere velpolstret, end man troede, da man dannede og begrundede trekantregeringen.

Etablerer tidens skiftende udfordringer og det mandatdikterede magtrationale den tilstrækkelige forbindelse mellem de to udgaver af Mette Frederiksen?

FOR OS ÆLDRE MED ungdommens ideologiske startblokke placeret på den ydre venstrefløj var en intelligent mand ved navn Ralf Pittelkow gennem år en fascinerende skikkelse. Han startede som venstresocialist, men vandrede ind mod den foragtede midte og blev international sekretær i Socialdemokratiet og fra 1992 til 1994 Poul Nyrup Rasmussens rådgiver. Fra venstre mod højre og længe kun opad.

Så forargede var vi derude i den ydre Sibirsk, at vi brugte et ord opfundet af daværende Informationsjournalist Erik Meier Carlsen for at beskrive mandens svigefulde rejse. Pittelkowsyndromet. Tænker man efter, dækker ordet i virkeligheden ikke over en bevægelse, men en sindets konstant. Læsere af Pittelkow vil vide, at han altid har haft fuldstændig ret, det er kun det, han har ret i, der varierer over tid.

De to scenarier er som et hulspejl, der forstørrer hvert sit billede af de udgaver af Frederiksen, som vælgerne har set. Statsministeren før og efter decembers regeringsdannelse.

Med denne omtolkning er det fristende at skele til Mette Frederiksen, hvis synspunkter også afleveres til udråbstegnenes taktfaste akkompagnement. Flere børn skal tvangsfjernes, minkskandalen var slet ikke en skandale. I opgøret med den udlændingepolitik, som Socialdemokratiet tidligere stod for, var afregningen tilsvarende kontant. Vestegnsborgmestrene havde ret! Partiets flertal havde taget fejl!

Det er en meget omfattende erkendelse, hvis rækkevidde kan illustreres med et enkelt eksempel. I 2005 modarbejdede Mette Frederiksen den nyvalgte formand Helle Thorning-Schmidts forsøg på at forpligte også svagere kontanthjælpsmodtagere på en form for arbejdspligt. Mange af dem var som i dag indvandrere og flygtninge. Nu for tiden arbejder regeringen på virkeliggørelsen af visionen om 37 timers arbejdspligt for udlændinge, som aldrig har fået fodfæste på arbejdsmarkedet.

METTE FREDERIKSENS INDSATS HAR været ledsaget af en særlig, meget tydeligt kommunikeret etos, som stavelse for stavelse rimer på forpligtelse: først Danmark, så Socialdemokratiet og som nummer tre Frederiksen selv.

Umiddelbart er det vanskeligt at kombinere denne rangorden med begivenhederne det seneste halve år. SVM-regeringen, som radikalt forpligter Socialdemokratiet på den tidligere så foragtede nødvendighedens politik, så decemberdagens lys, fire måneder før det ikkekandiderende kandidatur til NATO-topposten rygtedes. Ville Frederiksens sortie have været udtryk for, at hun tænkte på Danmark før sit parti? Og på sit parti før sig selv?

Eller kan en partileder omvendt overhovedet ikke tillade sig at sige nej tak til så vigtig en international toppost, hvis den synes inden for rækkevidde? Således at talentet og karrieren naturligvis forpligter, og kun de mest naive landsbyboere står tilbage ved gadekæret og ytrer deres tvære misnøje.

Det er ikke en let diskussion at føre for socialdemokrater, fordi den er så tæt sammenflettet med spørgsmålet om dagens og morgendagens magt. Da kollega Mortensen og jeg i et interview for nogle uger siden spurgte Peter Hummelgaard, om han havde troet, at Mette Frederiksen var på vej væk, lød svaret, at nej, »det tror jeg ikke, jeg troede«. Kun den nyvalgte Frederik Vad, der foreløbig trives i rollen som partiets unge, ærlige stemme, har åbent klaget sin og partiets nød ved udsigten til at miste den frederiksenske ledestjerne til Bruxelles.

Måske får offentligheden chancen for at beskæftige sig med Frederik Vads bekymring igen om et års tid, når der atter viser sig nødvendigt arbejde at få ordnet derude i verden. Eller måske satser Mette Frederiksen, som hun hele tiden har hævdet, på at passe sit arbejde som hjemlig statsminister. I så fald vil hun faktisk have gode chancer for at komme til højbords i den klub af betydende socialdemokrater, hvor Martin Rossen har reserveret hende et sæde.

Stauning sad knap 16 år, Nyrup næsten ni, H.C. Hansen kan hun med lidt tålmodighed passere allerede inden næste folketingsvalg. Hansen fik kun godt fem et halvt år som statsminister.

Kilde: https://www.weekendavisen.dk/2023-28/samfund/frederiksens-udraabstegn

 

AHIS@WEEKENDAVISEN.DK

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Asger Aamund: HVAD NU SYRIEN ? Members of Bashar Assad's army, or a pro-government militia, line up to register with Syrian rebels as p...