Historien om et forudsigeligt mord
Anne-Marie
Vestergaard: Forfatteren David di Nota har begået en rystende afdækning af
institutionens svigt over for læreren Samuel Paty, der kom til at stå helt
alene over for sin islamistiske bøddel. Det er vedkommende stof også i en dansk
kontekst.
Fra
mindehøjtidelighed efter mordet på Paty (Foto: Chris93 / Creative Commons)
Mordet på skolelæreren Samuel Paty den 16. oktober sidste år i en lille by uden for Paris sendte chokbølger ud i det franske samfund. Han havde som bekendt brugt Muhammedtegninger i sin undervisning og, angiveligt, udvist racisme og islamofobi over for muslimske elever.
Republikkens grundpille, den verdslige
skole, blev udfordret på barbarisk vis. Debatten om læreres ytringsfrihed nåede
også til Danmark, og både lærere og skoleledere skulle forholde sig til brug af
karikaturtegninger af Muhammed i undervisningen. Hvis det da ikke blev
forbigået i stilhed. Senest har historien om folkeskolelæreren Jannie Bøgh vakt
debat.
Den franske forfatter David di Nota foretager i sin spritnye bog, J’ai exécuté un chien de l’enfer – Rapport sur l’assassinat de Samuel Paty (Jeg har henrettet en hund fra helvede – Rapport om mordet på Samuel Paty, m.o.,) en tilbundsgående undersøgelse af forløbet, der endte med den barbariske henrettelse af Paty på åben gade.
Det, som står tilbage efter endt læsning, er
en rystende afdækning af institutionens svigt over for en lærer, der til sidst
står helt alene over for sin bøddel. Di Notas research er grundig, men for at
give det bizarre forløb mening er han nødt til at ty til fortællegreb, og han
refererer flere steder til Franz Kafkas roman Processen.
Attentatet fik
konsekvenser i det i forvejen terrorplagede Frankrig, hvor præsident Macron
blandt andet kaldte til kamp mod islamisme og den udbredte venstresnoede
følgagtighed, islamo-gauchisme.
Debatten om læreres ytringsfrihed er relevant i ethvert demokrati, men det er
også væsentligt at afdække det ideologiske klima, der indirekte forsvarer
voldsomme handlinger på grund af krænkede religiøse følelser. I Danmark er det
især Henrik Dahl, der har sat gang i den debat.
Efter endt læsning
af di Notas gyser kommer man ud over Processen til
at tænke på Gabriel García Márquez’ roman Historien
om et forudsigeligt mord. Frankrigs skolesystem har laïcité, verdslighed, som det øverste
princip. Der må ikke foregå religiøs forkyndelse af nogen art, og synlige
religiøse tegn som kors, jødekalot og muslimsk tørklæde er forbudt. Alligevel
er det ifølge denne bog selvsamme skolesystem, med dens stolte historie om
republikkens kamp mod katolske skoler i rygsækken, der medvirker til at gøre
Paty til den skyldige og krænkende part i forhold til religiøse følelser, længe
før selve mordet.
I et interview på
radiostationen Europe 1 har di Nota udtalt, at netop et morderisk angreb på en
skolelærer, ansvarlig for at videregive kultur- og litteraturarven til de
opvoksende generationer og derfor i en nøgleposition i ethvert civiliseret
samfund, var en afgørende begivenhed, som han blev nødt til at dykke ned i.
Hvordan kunne det ske? Efter di Notas optrævling og skarpe refleksioner
undervejs bliver det uhyrlige og utænkelige til en skæbnefortælling med sin
egen logik.
Di Nota starter og
slutter i det institutionelle, for årsagerne findes i institutioner og
strukturer, ikke i enkeltpersoner. Det drejer sig ikke om skyld og ansvar i en
snæver juridisk betydning. Nogle kapitler er berettende, andre anekdotiske. Det
hele er iblandet et filosofisk og begrebsanalytisk blik.
Bogen begynder med
at ridse den alvorlige baggrund op: Flere og flere skolelærere bliver udsat for
vold og chikane, et problem, der har været kendt i mange år. Forfatteren nævner
en kendt case fra 2005 med en kvindelig lærer. De ramte møder ofte ligegyldighed,
eller sågar mistro, fra deres ledere. Samtidig har der været tilfælde af
selvmord blandt lærere efter falske anklager om overgreb mod elever.
Skoleinstitutionen har ændret sig markant, og di Nota peger på en officiel
skoletekst fra 2019, som ifølge ham knæsætter de nymodens ”bløde” relationer
(mit udtryk). Der tales her om gensidig tillid som værende det bånd, der
knytter læreren på den ene side og elever samt forældre på den anden side
sammen.
Di Nota ser i det
tilforladelige lovpapir en undergravning af skolens og lærerens traditionelle
autoritet. Det resulterer i, at læreren skal gøre sig fortjent til tillid, han
har den ikke pr. automatik som før i tiden. Han har meget at miste, hvis ikke han
har opnået den fra de to andre parter, i værste fald hans job og karriere.
Eleven eller forældrene kan derimod have mistillid til læreren helt uden
konsekvenser. Jorden er gødet for endnu mere vold og chikane fra utilpassede
elever, men ikke mindst for grundløse anklager og afpresning om rummelighed og
tolerance. Denne kontrakt- og tillidsbaserede skole er en ladeport for langsom
destruktion af selve skolen som et struktureret ”civiliseringssted” (mit
udtryk).
I samme periode er
der sket en skævvridning af netop begrebet verdslighed, som ifølge den
venstrefløj, som er inspireret af amerikansk identitetspolitik og postkolonial
tænkning, betyder tolerance og inkludering af minoriteter, lige meget hvilke
antimoderne værdier de hylder. Den inkluderende udgave af verdslighed er vand
på islamismens mølle, for dennes tilhængere har dygtigt udnyttet den
antiracistiske diskurs til at fremme deres egen dagsorden og lave kiler ned i
det franske samfund. Antiracismen er ulykkeligvis også blevet skolesystemets
mantra, hævder di Nota. Franske sociologer har i øvrigt længe talt om tabte
territorier, områder, hvor islamisk lov og kriminalitet hersker, og hvor skolen
som samlende institution reelt er brudt sammen.
På grund af nævnte
opdaterede skoleopfattelse og den fremherskende antiracisme, der er blevet
instrumentaliseret af islamisterne, er Samuel Paty så at sige skyldig på
forhånd, som Josef K i Processen.
Hvis elever og forældre siger, at de er blevet krænket af en karikaturtegning
af profeten, står det til troende. Man kan ikke betvivle følelsen af krænkelse,
heller ikke selvom Paty benægter at have haft en hensigt om at krænke. ”Il n’y
a pas de blasphème, car la République est läique”, ”Der er ikke tale om
blasfemi, for Republikken er verdslig”, skriver han selv for at forsvare sit
pædagogiske valg og de værdier om ytringsfrihed, demokrati og verdslighed, som
republikkens skole uddanner og opdrager til.
Den såkaldte
kontrakt- og tillidsbaserede skole bliver en Pandoras æske. Den kvindelige
skoleleder og de statsinspektører, der bliver hidkaldt, tager følelsen af
krænkelse for gode varer, og Paty står alene, endda undsagt af flere kolleger.
Det er også i dansk presse blevet beskrevet, hvordan et net af løgne og rygter
på og uden for de sociale medier var med til at bane vejen for mordet. Han
bliver sågar politianmeldt for at have vist pornografiske billeder i skolen!
Paty havde som bekendt givet de elever, som af religiøse årsager ikke ville se
tegningen, mulighed for at gå udenfor. Det sidste bliver omfortolket til, at
han på ”nazistisk” vis ville udelukke de muslimske elever fra
undervisningen.
Den nævnte elev,
der pjækkede, fortalte en løgnehistorie til sin far om, at de var blevet
tvunget til at se en tegning af en nøgen Muhammed, for at dække over
pjækkeriet. En kontroversiel imam tropper op i lokalområdet og forsøger med
uforbeholden støtte til forældrene at bekræfte historien om en respektløs og
racistisk lærer.
Det er på de
sociale medier, at en ung mand med tjetjensk baggrund, bosiddende langt derfra,
hører om sagen. Han køber en slagterkniv og får senere nogle elever til at
udpege Paty for penge. Retsmedicinerne kan ikke afgøre, om Paty får skåret
halsen over med det samme eller først bliver stukket adskillige gange i
kroppen. Drabsmanden når at sende en triumferende besked ud om, at han som
Allahs tjener har henrettet en af de vantro, en ”hund fra helvede”. Di Nota
skåner os ikke for de grusomme detaljer.
Forfatteren
skriver endvidere om tiden efter mordet, den officielle posthume hyldest og
franskmændenes indignation og sympatitilkendegivelser. Meget af det fremstår
som en gratis omgang, trods alle fordømmelserne af det grusomme mord. Han
beskriver især nogle af deltagerne i debatten som værende decideret
medskyldige. Visse intellektuelle og videnskabelige positioner sammenligner han
med det at stå med et ladt skydevåben og blive overrasket, når det går
af.
Han har tidligere
i bogen skrevet om sociologen Houria Bouteldjas akademiske arbejde. Hun har
skrevet om sine egne oplevelser med racisme som datter af en fattig indvandrer
fra Nordafrika, og hun udvikler herfra moderigtige postkoloniale teorier om
Vesten som den store undertrykker og dermed per se den voldelige part. Den
undertrykte, in casu muslimen, kan pr. definition ikke være oprigtigt voldelig,
idet vedkommende kun kan imitere undertrykkerens vold. Ergo er islamistisk vold
og terror ikke rigtige voldelige gerninger, som man selv er ansvarlig for.
Terror er en imitation af en mere grundlæggende vold mod minoriteter. Terror
kan således forklares med den vestlige undertrykker, den store onde figur.
Altså er terroristen egentlig skyldfri. Et offer kan nemlig ikke begå onde
handlinger, han er altid blot en imitator! Bouteldja fremstår som en akademisk
stratenrøver af sjælden karat. Men også i Danmark kolporteres der lignende
teorier om årsagerne til vold og terror.
Konklusionen på
bogens undersøgelse er, at Paty blev dræbt af den islamistiske antiracisme, der
igen er et skalkeskjul for en hård undertrykkelse af almindelige muslimer.
Ligesom de grupper aftvinger sig respekt i egne rækker, afpresser de systemet
og majoritetssamfundet for respekt.
Begrebet
respekt har derfor mistet sin oprindelige betydning. Islamistisk antiracisme
kommer ind under paraplyen antiracisme i forhold til alle mulige andre
minoritetsgrupper, en sag, der villigt sekunderes af den del af venstrefløjen,
der har ofret universalismen i den mere og mere aggressive identitetspolitiks
tjeneste. Også de grupper afpresser for respekt. Skolelederen på Patys skole
bliver på sin side reddet af republikkens skolesystem og dets inspektører, der
behændigt frikender hende og sig selv i en rapports spejlblanke
bureaukratsprog, thi alt er foregået efter bogen (!). Intet er tilsyneladende
lært.
Kaster man et blik
på den danske folkeskole, ville en lignende officialiseret kontrakt- og
tillidsbaseret skole også være en ladeport til alskens anslag mod lærerens og
institutionens autoritet. Det vil gælde lige fra utilfredse forældre, der ikke
har opdraget deres små udadreagerende poder, i den milde ende, til religiøse
fundamentalisters stadig mere vidtgående særkrav i den alvorlige ende.
Uheldigvis er lærerens og skolens autoritet i forvejen svækket af mange
grunde.
I Danmark har man
en tradition for blød og inkluderende pædagogik i spandevis (i modsætning til i
Frankrig), og det kan have mange fordele i et homogent miljø, men der mangler
sanktionsmuligheder, når elevgruppen er sammensat, socialt og kulturelt. Mange
lærere står magtesløse, når vold og trusler opstår. Pædagogikken bliver stum,
og undervisningen bliver en daglig udfordring for de dialog- og
konsensussøgende lærere. Man er hurtig til at give efter for afpresning for
tolerance med det uerkendte voldsmandens veto, hvis man tier, forsvinder
problemet nok.
Desuden er der
mange venstresnoede undervisere, som slet ikke mener, at man skal håne og
spotte en undertrykt minoritet, og den samme analyse er blevet forfægtet i alle
årene efter Muhammedkrisen. Så spørgsmålet er, om man ikke allerede er på vej
derhen, i den misforståede tolerances og konfliktskyheds navn.
Professionsskoleunderviseren ”Charlottes” historie fra sidste år og for nylig
afdækningen af skolelæreren Jannie Bøghs forløb kunne godt tyde på det.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar