Kommentar. Forargelsen
er stor over Mike Fonseca, men lille over muslimske barnebrude. Hvorfor?
Hvad er forskellen på Mike Fonseca
og de muslimske barnebrudgomme?
Når kvinder bliver forarget over Mike Fonsecas forhold til en 15-årig
skoleelev, handler det om, at de er jaloux på hendes ungdom, mens mænd er
misundelige på, at han udlever sit begær. Det kan måske lyde som en udtalelse
fra Gentleman Finn, en af figurerne fra Casper
& Mandrilaftalen, men stammer fra filosoffen Anders Fogh Jensen.
Han var forleden inviteret ind i podcasten Slottet og sumpen for
at debattere Moderaternes meget omdiskuterede eksklusion af Mike Villa Fonseca.
En eksklusion, som filosoffen mente var udtryk for en moralsk overbudspolitik
og en tilbagerulning af 1970ernes seksuelle frigørelse.
Manden havde jo ikke gjort noget ulovligt: Den
unge kvinde var over den seksuelle lavalder. At der fortsat var så meget energi
i debatten handlede ifølge Fogh Jensen om noget helt andet: En sygelig blanding
af hævn, had og nypuritanisme.
Og så slog han sig ellers løs med referencer
til kulturhistorien, freudiansk motivanalyse og en spektakulær sammenligning
mellem kvinden og spækhuggeren.
Kildefoto: Liselotte Sabroe, Scanpix
Indledningsvis
spurgte vært Joachim B. Olsen ham, hvordan han ville have det, hvis hans egen
datter var sammen en betydeligt ældre mand, som tilmed havde været en ven af
familien i flere år. Det ville filosoffen have det mærkeligt med, men omvendt
var det lidt ligesom at være sammen med en vens lillesøster, og det var jo
meget almindeligt. Ja så.
Dernæst
advarede Fogh Jensen mod, at offentligheden blander sig for meget i
politikernes private forhold, fordi det kan afstedkomme, at vi får konforme og
kedelige politikere. Det sidste må siges at være et af de mere originale
argumenter for, at voksne mænd kan være sammen med skolepiger.
Halvvejs inde
i podcasten kommer han dog frem til sagens kerne:
»Mennesket er
den eneste art, udover spækhuggerne, hvor hunnen lever videre, selv om hun ikke
længere er fertil,« siger han og tilføjer, at det selvfølgelig gør noget ved
kvinder, at de bliver seksuelt uattraktive, når de er over 40 år. Dette »noget«
bevirker, at de udvikler et had.
»For hvad skal
den kvinde, der er holdt op med at menstruere, stille op med mandens begær, når
det ikke længere er rettet mod hende, men mod hendes datter,« spørger han og
svarer selv, at det får mange modne kvinder til at reagere med vrede og
jalousi. De mest snu af dem maskerer jalousien som omsorg over for pigen, selv
om de i virkeligheden ønsker at hævne sig på manden, som har kasseret dem
seksuelt.
Og hvad
mændene angår, handler deres forargelse om, at de selv lever indestængte,
røvsyge liv og kun drømmer om at bryde fri og udleve fantasien om en kæreste,
der lige er blevet kønsmoden og konfirmeret.
At det ikke er
noget nyt eller umoralsk at begære en purung kvinde, begrunder filosoffen med,
at Shakespeares Julie kun var 12 år (af stykket fremgår det dog, at hun var
13-14 år); at Dante Alighieri var fascineret af den kun niårige Beatrice; og at
digteren Petrarch begærede Laura.
Han undlader
behændigt at fortælle, at Dante og Beatrice dengang var jævnaldrende, hvilket
også gælder for Romeo og Julie, og at Laura formentlig var 17, mens digteren
var 22.
Det havde
været bedre at minde lytterne om, at kirkefaderen Augustin som 30-årig blev
gift med en pige på kun 12 år, ligesom profeten Muhammed blev gift med niårige
Aisha, da han selv var i halvtredserne. Det var så godt nok også i henholdsvis
300- og 600-tallet.
Samtidig
overser Fogh Jensen, at forargelsen ikke kun kommer fra gamle, usexede kvinder
og selvundertrykte mænd, men også fra den unge generation, for eksempel har
Ellen Emilie Mindegaard-Müllertz fra Unge Moderater kaldt forholdet for »klamt«
i P1 Debat, hvor hun også understregede, at hun er repræsentant for
en ungdom med »højere moralske standarder« end den forrige generation.
Nu er det
umiddelbart nemt at lave sjov med dansk filosofis svar på Gentleman Finn, men
tilfældet ville, at Berlingske i samme uge kunne afsløre, at flere end 1.100
mindreårige indvandrerpiger fra 1980erne og frem til 2017 er blevet tvangsgift
med ældre mænd via det såkaldte kongebrev. Og at det stadig pågår.
Forargelsen
over den historie har dog været til at overse.
Avisen bragte
kort efter et interview med den nu voksne Sandra Berkan, der som
13-årig blev gift med sin 24-årige grandfætter i Marokko, og mens hendes
klassekammerater i 7. klasse sendte hilsner og tegninger til hende, blev hun
udsat for ydmygelser og seksuelle overgreb. Da hun var 16 år, blev parret
familiesammenført i Danmark, blåstemplet af de danske myndigheder.
Anita Johnson,
direktør i RED Center mod æresrelaterede konflikter, fortæller til Berlingske,
at organisationen stadig møder barnebrude på krisecentrene, og at man modtager
henvendelser fra et sted mellem 75 til 150 piger om året. Så nej, eksemplerne
er ikke fra »en anden tid«, selvom lovgivningen heldigvis er blevet strammet
siden 2017.
Men hvorfor
kalder det ene eksempel, der endda består af en frivillig kærlighedsrelation,
på vores forargelse, mens det andet næsten forbigås i tavshed?
Årsagen er
meget enkel: Berøringsangst samt det, man kunne kalde for en udvidet kulturel
tolerance overfor det, der foregår i nogle indvandrermiljøer. Plus en udpræget
frygt for at blive kaldt racist. »Kultur« bliver dermed et beskyttelsesprogram
for velvoksne, potentielle overgrebsmænd, og det udstiller det hykleriske i, at
kun nogle mindreårige kan gøre krav på vores omsorg og beskyttelse.
Måske er det i
virkeligheden offentligheden, der er Gentleman Finn. I al fald når det kommer
til kvinder fra minoritetsmiljøer.
Det kunne
afslutningsvis være interessant at høre, om Anders Fogh Jensen også mener, at
de pågældende muslimske mænd udlever deres begær som en form for seksuelt
frisind, mens de purunge kvinder nyder godt af en mere erfaren mand. Og om
forargelsen også her baserer sig på had, misundelse, hævngerrighed og
nypuritanisme fra seksuelt udslukte kvinder og hæmmede mænd.
Der er ofte en
grund til, at et standpunkt er ledigt.
Kilde : https://www.weekendavisen.dk/2023-47/opinion/hvad-er-forskellen-paa-mike-fonseca-og-de-muslimske
Ingen kommentarer:
Send en kommentar