Kommentar. Regeringen har opfundet en koranisk tidsmaskine,
der genopfører førmoderne tider.
Osmannisk ekko
Den 7. december gentog historien sig. Ikke i Karl Marx’ bevingede
rækkefølge, hvor den først gentager sig selv som en tragedie og dernæst det som
en farce. Snarere omvendt: først som en farce, dernæst som en tragedie.
Danmark
indførte nemlig en lov om utilbørlig behandling af hellige skrifter. Lovteksten
lyder: »På samme måde straffes den, der offentligt eller med forsæt til
udbredelse i en videre kreds gør sig skyldig i utilbørlig behandling af et
skrift, der har væsentlig religiøs betydning for et anerkendt trossamfund,
eller en genstand, der fremstår som et sådant skrift.«
Den
folkelige betegnelse »koranloven« er så tydelig som nogensinde. Også selvom
loven er formuleret med behørigt hensyn til hellige skrifter som sådan. Det er
akkurat som med den såkaldte maskeringslov, der reelt var en burka- og
niqablov.
Det
farceagtige forløb med et tidligere lovforslag, der ville kriminalisere enhver
såkaldt utilbørlig behandling af vigtige religiøse genstande (eller genstande,
der lignede religiøse genstande, for nu at gøre scenarierne endnu mere
absurde!), er nu forsøgt inddæmmet med dét, som hele tiden var sagens kerne:
blasfemisk og respektløs behandling af koraner.
Arkivfoto: Sobhan Farajvan, Shutterstock / Scanpix
NÅR JEG NU genlæser lovteksten, står
historiens tragiske gentagelse imidlertid mere frem end det farceagtige. For
selvom loven ikke er en islamisk lov som sådan, ligner den i slående grad de
regler, som de såkaldte dhimmier skulle iagttage i middelalderens islamiske
samfund. Og de regler var ikke farceagtige og for sjov. En dhimmi er
for øvrigt en ikkemuslimsk undersåt, som regel en kristen eller en jøde, der
har ret til at få beskyttelse, dhimma, fra den islamiske
overhøjhed. Men kun mod at betale en særlig skat kaldet jizya.
Penge (eller noget tilsvarende) for beskyttelse kort sagt.
Skatten er
imidlertid blot det rent formelle krav. Med status som dhimmi fulgte som regel
også andre forpligtelser. Én af islamforskningens gamle kæmper, amerikaneren
Bernard Lewis, skrev således i sin historiske gennemgang af jødernes historie
under islam følgende: »Et opmærksomhedspunkt af højeste betydning var, at
dhimmi’erne skulle udvise respekt for ikke bare islam, men for hver eneste
individuelle muslim.«
Det er
tragediens første gentagelse: eftersom islam naturligvis ikke er et levende
individ og således ikke kan anmelde om utilbørlig behandling, må det
nødvendigvis være et sådant levende individ, der skal gøre det. Sandsynligheden
for at dette individ vil være muslim er nok høj.
KLASSISK
ISLAMISK RET er i det
hele taget ret optaget af spørgsmålet om dhimmien, der fornærmer islam.
Fornærmelse, sabb, er en alvorlig sag, som i sidste instans
sanktionerer dødsstraf. Nuvel, loven i Danmark giver gudskelov ikke hjemmel til
dødsstraf. Men der er to andre faktorer, som flugter med traditionel sharia:
optagetheden af offentlighed og uefterrettelighed.
Ebussuud
Efendi, øverste jurist for det mægtige osmanniske imperium i 1500-tallet,
gjorde det eksempelvis klart, at den »utilbørlige« kun skulle henrettes, hvis
denne gentagne gange havde udgydt sine fornærmelser. Her er Hummelgaard og
regeringen helt på linje med Ebussuud. Læs blot denne passus i loven: »Det vil
i skærpende retning ved strafudmålingen skulle indgå, hvis personen har begået
flere overtrædelser af den foreslåede bestemmelse.« Rasmus Paludan eller
Patrioterne vil givetvis være den perfekte case om de monomane og
uefterrettelige vantro.
Der var dog én
yderligere skærpende omstændighed, hvis dødsdommen skulle være retfærdig, slog
Ebussuud fast. Nemlig hvis utilbørligheden forgik i det offentlige rum. Det
minder fuldstændigt om lovtekstens helt centrale passage om at straffe den,
»der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds« behandler
Koranen utilbørligt.
Alt imens vi venter på at finde en grimasse til denne
marxske tragikomik, må vi gratulere regeringen for at have opfundet en koranisk
tidsmaskine, der genopfører førmoderne tider.
THOMAS HOFFMANN
Kilde: https://www.weekendavisen.dk/2023-49/samfund/osmannisk-ekko
Ingen kommentarer:
Send en kommentar