Skandale. Statsministeren
insisterer på at forlænge diskussionen om minkhåndteringen. Det kan være svært
at synes, man har ret.
SYSTEMET FREDERIKSEN
Mandag i denne uge fik skatteminister Jeppe Bruus chancen
for at bidrage til debatten om minksagens essens. Skatteministeren var gæst i
P1-programmet Ring til regeringen, og minkene kom til at
fylde en del, ganske som Mette Frederiksen har lagt op til. I sidste uge sagde
hun om minksagen, at »jeg vil sådan set også gerne diskutere, om der er tale om
en skandale«.
Og var der så det? Jeppe Bruus talte
forekommende om »fejl«, han forhøjede imødekommende til en »meget alvorlig
fejl« og endda til »en meget, meget alvorlig fejl«, men fik aldrig rigtig
svaret ja eller nej.
Det lød ikke, som om skatteministeren var en
meget glad deltager i skandaledebatten. Måske han endda ville have fundet det
gavnligt at kende det bidrag til diskussionen, som Mette Frederiksen lagde på
Facebook to dage senere. Her hed det, at vist var det da en skandale, men kun i
politisk forstand; minkene måtte dø.
Mette Frederiksens invitation til at
diskutere den eventuelle skandale faldt på havnen i Aalborg i anledning af, at
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen meddelte, hvilke sanktioner den fandt
passende i forhold til de involverede embedsfolk.
Det virker, som om statsministerens partifæller har opgivet
håbet om at få hende til at forsøge at lukke Minksagen med den passende
dosering af selvbevidsthed og ydmyghed
Men den statsministerielle invitation til at diskutere
mink og skandale indskriver sig i et mønster, som er lagt tilbage ved
minksagens start ved udgangen af 2020. Mønstret viser en regering, der mangler
evne til at indrømme kritikken af forløbet så tilpas meget, at sagen kan dø ud.
Et par centrale nedslag:
Regeringen afleverede allerede i november
2020 en redegørelse, som rejste alvorlig kritik af håndteringen, og Mette
Frederiksen lod fødevareminister Mogens Jensen ofre. Det lagde ikke sagen død,
og på radikalt initiativ blev granskningskommissionen forankret i Folketinget
vedtaget som ny undersøgelsesform.
Da landsdommer Michael Kistrup
offentliggjorde sin redegørelse i juni i år, udviste Mette Frederiksen
behersket ydmyghed over for sagen på et efterfølgende pressemøde. De Radikale
stod efter pressemødet med overhængende risiko for at arve sagen og mødte
voldsom kritik fra egne rækker for at holde holde hånden over regeringen.
Udvejen af den radikale knibe blev en anden politisk nyskabelse, proklamationen af at ville vælte
regeringen, hvis ikke den udskriver valg senest i forbindelse med Folketingets
åbning.
På radikalt diktat er der således kun en
håndfuld uger til at gennemføre en bredere offentlig diskussion af karakteren
af minksagen. Det er et dristig forsøg på at erobre historikerens pen på et
tidspunkt, hvor blå blok ifølge meningsmålingerne er favorit til at overtage
Statsministeriet.
Magt og psyke
Det er fristende at se det samlede minkforløb
som udslag af et usædvanligt fravær af politisk musikalitet i Mette
Frederiksens regeringsledelse. Som en sindets ubøjelighed, når det gælder
erkendelse af egne fejl. Formentlig kan forløbet kun forstås, hvis man
inddrager et sammenfiltret væv af psykologiske og politiske mekanismer.
At statsministre udvikler en skråsikker og
egenrådig ledelsesmodus, er ikke usædvanligt. De fleste husker Anders Fogh
Rasmussen, som afviste al kritik med ordene »der er ikke noget at komme efter«,
eventuelt med det opfølgende spørgsmål, om man måske ønskede Saddam Hussein
tilbage?
Forskellen er, at Fogh Rasmussen dengang sad
med et meget solidt flertal bag sin skråsikkerhed i og med VKO-blokkens
hegemoni over dansk politik i 00erne. Mette Frederiksen sidder med et
parlamentarisk grundlag, som gennem regeringsperioden har vist sig tiltagende
ustabilt og med minksagens håndtering som den betydeligste komponent i
forvitringen.
Under Morten Østergaard var kritikken af
Mette Frederiksen rent politisk. Statsministerens udlændingepolitik var
uantagelig, hendes klimapolitik helt utilstrækkelig. Under Sofie Carsten
Nielsens radikale lederskab faldt kritikken i hak med den dybere radikale
ambition om igen at få regeringsansvar, da udlændinge og miljø tilføjedes
minksagen. Den illustrerede ifølge hende, at magtforvaltningen degenererer
under en egenrådig og magtfuldkommen etpartiregering.
Minksagen er blevet den centrale komponent i
den uafsluttede magtkamp mellem Socialdemokratiet og Radikale, som Mette
Frederiksen proklamerede i en tale grundlovsdag 2018. Her afsvor hun regeringsmakkerskab
med det lille parti og erklærede som sin hensigt at ville danne en
mindretalsregering.
Kursen var især presset frem af
Socialdemokratiets daværende stærke mand Henrik Sass Larsen. Den var udløst af
den analyse, at Socialdemokratiet grundlæggende tabte sin »førstefødselsret«
til regeringsmagten, fordi partiet blev forbundet med den radikale
udlændingepolitik.
Den nye kurs blev ledsaget af meget
umisforståelige løfter om ikke at give efter for krav om lempelser fra de
partier, der skulle bære Mette Frederiksen ind i Statsministeriet:
Enhedslisten, SF og De Radikale.
Mest kategorisk blev løftet givet i en
portrætbog udgivet få måneder før folketingsvalget i 2019: Det var ifølge Mette
Frederiksen »vigtigere for Danmark, at der bliver ført den rigtige
udlændingepolitik, end at jeg kan danne regering«. Hun garanterede ikke at
ville løbe fra dette standpunkt med ordene: »Men det kommer ikke til at ske.
Hvis jeg gjorde det, ville det blive fatalt for mig og mit parti.«
Løftets indfrielse tog hun Danmarks,
Socialdemokratiets og sin egen skæbne i pant på, og det er siden
regeringsskiftet i 2019 holdt i en grad, så udlændingesagen er visnet bort som
attraktiv arbejdsmark for det borgerlige Danmark. Det frederiksenske løfte var
en succes – hjulpet godt på vej af det meget massive flertal for en stram
udlændingepolitik i Folketinget såvel som i befolkningen.
Denne mentale figur har Mette Frederiksen
fortsat under minksagen, skønt den folkelige opbakning er mere tvivlsom og mandatpolstringen
stadig tyndere. Med diabolsk logik ekkoer ræsonnementet bag udlændingeløftet
fra 2019 af sin egen modsætning:
Hvis ikke Danmark erkender, at Mette
Frederiksen – bortset fra distraktionen med den manglende lovhjemmel – gjorde
det rigtige i minksagen, fortjener nationen hende heller ikke som leder.
Gaven til de blå
Lytter man til de berømte vandrørs stille
susen, tyder intet på fravær af røster, der har rådet Mette Frederiksen til at
vise større ydmyghed i håndteringen af minksagen. De har blot ikke haft held
med at sætte sig igennem.
Formentlig har de tætte rådgivere mindre
autoritet, i og med både Sass Larsen og hendes første stabschef, Martin Rossen,
for længst er væk fra inderkredsen. Lettere bliver det næppe at håndtere sagen,
når Mette Frederiksens departementschef, Barbara Bertelsen, er en af hele
sagens absolutte hovedpersoner.
Under alle omstændigheder virker det, som om
man endegyldigt har opgivet håbet om at få statsministeren til at forsøge at
lukke sagen med den passende dosering af selvbevidsthed og ydmyghed; det har
sin pris at have bygget et meget styrende statsministerium op.
Mette Frederiksens seneste Facebook-opslag om
mink og skandale blev offentliggjort, aftenen før Nikolaj Wammen onsdag
fremlagde finanslovforslaget for 2023. Her er budskabet, at der ikke er mange
penge at rutte med, men dog et par engangsmilliarder til inflationshjælp
foruden støtte til psykiatri, handicappede og andre udsatte.
Samtidig konkurrerer minkopslaget om
opmærksomheden med den fragmentationsbombe af politiske initiativer, som
regeringen med febril iver har smidt ind i den politiske offentlighed i et
forsøg på at indhente det stabile blå forspring i meningsmålingerne:
Udvisning af flere kriminelle udlændinge,
muligt indgreb mod muslimske pigers brug af tørklæder, intensiveret forsøg på
at totalomlægge asylpolitikken med afsæt i Rwanda, en ny, ganske vist diffust
og uforpligtende formuleret forståelse for sygeplejerskernes lønkrav og endda
en begyndende indfangning af Christiania i den socialdemokratiske
velfærdsmodel.
Foruden egen let forståelige magtsult har
oppositionen stadig kampen mod den angivelig magtfuldkomne Frederiksen som sin
væsentligste fælles politiske platform. Det virker ikke indlysende velbegrundet
frivilligt at hoppe ned i sufflørkassen og tilbyde blå blok replikassistance om
omfanget af minkskandalen, skulle blokken løbe tør for inspiration.
Kilde: https://www.weekendavisen.dk/redaktionen/hans-mortensen
Arne Hardis
(f. 1958), politisk
redaktør, forfatter. Uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 1986. Roskilde
Tidende, Socialistisk Weekend, Land og Folk, A-pressen, Weekendavisen siden
1998. Har skrevet Æresretten (2003), Forræderens dagbog (2005), Idealisten
(2008), Klassekammeraten (2010) og Den kætterske socialdemokrat (2018).
Hans Mortensen
(f. 1958) er politisk
journalist, som siden 1995 har fulgt slagets gang på Christiansborg. Indtil
2002 som journalist og politisk redaktør på Ekstra Bladet siden som reporter på
Weekendavisen. Har skrevet bøgerne: De fantastiske fire (2005) om Poul Nyrup Rasmussen,
Ritt Bjerregaard, Mogens Lykketoft og Svend Auken, Tid til forvandling (2008)
om fornyelsen af Venstre, Det, Svend mener, er... (2009) - en interviewbog med
Svend Auken samt redigeret antologien Helt forsvarligt (2009) om udfordringerne
i dansk forsvars- og sikkerhedspolitik.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar