Selvcensur. Skal
staten gøre undervisning i muhammedkrisen obligatorisk? Regeringen er imod, og
lærerne er splittede.
Profeten i rummet
Det er, som om muhammedkrisen nægter at dø.
Snart 18 år efter, at Jyllands-Posten bragte de famøse tegninger af profeten,
raser debatten om dem stadig. Senest har forfatter Mette Winding Top været
igennem den offentlige debats vridemaskine oven på udgivelsen af bogen Den
forkerte muhammedtegner, der mødte kritik fra blandt andet Danske
Bladtegnere.
Og i denne uge har Folketinget onsdag behandlet et
beslutningsforslag, der ville pålægge regeringen at udarbejde
undervisningsmateriale om krisen til folkeskolen samt gøre undervisning i
krisen obligatorisk.
Forslaget er ikke nyt. Det blev første gang
fremsat i oktober 2021 af den daværende borgerlige opposition og blev dengang
afvist af den socialdemokratiske etpartiregering. Det var dog først, da SF
meddelte, at man agtede at stemme for forslaget, at sagen for alvor fik liv.
Nu stod regeringen pludselig til at komme i mindretal, og
justitsminister Nick Hækkerup bød i december samme år på kaffe og en dialog i
forligskredsen, da spørgsmålet nu fortjente »en grundigere og bredere
behandling end den beslutningsforslaget indeholder«.
At det var justitsministeren og ikke
undervisningsministeren, der behandlede spørgsmålet, var i sig selv en
indikation af, at der var noget usædvanligt på færde. At lige netop denne krise
og dens tegninger havde karakter af noget ekstraordinært. Trods dialogen skete
der dog ingenting, og så kom Ukrainekrigen, der ifølge den daværende regering
forsinkede processen.
Beslutningsforslaget er nu blevet genfremsat
og burde, hvis alle partier stod ved deres positioner fra december 2021, have
gledet lige igennem folkestyrets demokratiske organer. Men i mellemtiden har
der været folketingsvalg, hvilket har ført Venstre til regeringsmagten. Hvor
man tidligere krævede handling, er der nu mere stille.
Arkivfoto:
Signe Goldmann, Scanpix
Og det er ikke tilfældigt, for regeringen
ønsker trods Venstres tidligere udmeldinger ikke til at støtte forslaget. Det
skyldes ikke omsorg for lærernes metodefrihed, men at man har fået udført en
sikkerhedsvurdering, der konkluderer, at forslaget ikke vil øge lærernes
sikkerhed. Inden for den kommende måned vil man i stedet indlede en større
kortlægning af problemets omfang: udbredelsen af selvcensur blandt danske
lærere.
Der er således ingen umiddelbare udsigter til, at der vil
komme statsligt undervisningsmateriale om krisen, eller at den vil blive en del
af folkeskolens historiekanon. Blandt lærerne er der også betydelig uenighed
om, hvorvidt det er en god idé.
En politisk ideologi
Forslaget er motiveret af en udbredt politisk
bekymring for, at selvcensur risikerer at dominere blandt landets lærere, der
kunne frygte at lide samme skæbne som salig Samuel Paty – den franske
skolelærer, der blev dræbt på åben gade i oktober 2020 efter at have vist
tegninger af Muhammed for en klasse i Paris. Det er dog ikke alle, der
abonnerer på den opfattelse. Danmarks Lærerforening har fra begyndelsen været
at finde blandt forslagets kritikere. Næstformand Dorte Lange forklarer
Weekendavisen, at foreningens modstand er principiel og skyldes hensynet til
lærerens undervisningsfrihed:
»Historiekanonen er ikke en idé, vi
nogensinde har syntes om – og det gør vi stadigvæk ikke. Heller ikke, når der
bliver tilføjet et nyt emne til den. Det er ikke en god idé fra centralt hold
at bestemme, hvilke emner der skal undervises i,« siger Dorte Lange.
Heller ikke den del af forslaget, der blot
handler om, at regeringen skal udarbejde undervisningsmateriale, er Danmarks
Lærerforening begejstrede for.
»Jeg ved ikke præcis, hvor detaljeret man
forventer, at regeringen skal gå ind og bestemme, hvad der står i det
undervisningsmateriale. Vi bryder os ikke om, at staten bestemmer over
undervisningsmateriale. Men hvis meningen med forslaget blot er, at man fra
regeringens side skal opfordre forlagene til at lave deres eget materiale om
muhammedkrisen, så siger vi ja tak til en variation af forskelligt materiale,
man som lærer kan tage udgangspunkt i,« siger Dorte Lange.
Hos Danmarks Lærerforening ser man intet
behov for et politisk indgreb. I stedet bør lærerne selv finde lokale løsninger
på de enkelte skoler i dialog med elever og forældre.
»Noget af det væsentligste her er, at man som
skole står sammen. At lærerne på skolen, skolens ledelse og forældrene er
fælles om at tale om, hvordan vi tager svære emner op. Skolens virke skal bygge
på åndsfrihed, ligeværd og demokrati. Og det gælder jo hele vejen rundt. Vi
skal have en ligeværdig tilgang til alle elever og alle befolkningsgrupper. Vi
skal føle, at de bliver hørt og bliver respekteret. Og at man også skal respektere,
at der er nogle temaer, som vi er nødt til at tale om i skolen,« siger hun.
– Har
Danmarks Lærerforening nogen holdning til, om man skal eller ikke skal vise
muhammedtegninger, når man underviser i muhammedkrisen?
»Svaret er nej. Vi har ikke nogen holdning
til, om man skal eller ikke skal,« siger Dorte Lange.
Danmarks Lærerforening mener altså, at det
skal være op til den enkelte lærer og dennes metodefrihed. Statslig indblanding
nej tak. Men hvad så med frygten for at miste sit hoved? Det kan vel også
tænkes at gøre indhug i metodefriheden. Her bliver det lidt mere kompliceret.
»Jeg ved godt, at der nogle gange bliver talt
om, at der nok er en frygt blandt lærere på det her felt. Og der kunne jeg godt
tænke mig at benytte anledningen til igen at sige, at hvis der er lærere, der
føler sig utrygge i den undervisning, som de gerne vil lave, vil vi gerne høre
om det. For det vil vi ikke acceptere. Men der har altså ikke været nogen
endnu, der har rettet henvendelse til os som fagforbund om det,« siger Lange.
»Jeg ved ikke, om der er lærere i Danmark,
der risikerer at blive halshugget på grund af det her. Jeg tror faktisk, at det
her mest er en ideologisk dagsorden, som kommer fra bestemte politiske hold. Og
dem har der været mange af i tidens løb. Hvis du kigger ned over de 29 emner,
som er i historiekanonen nu, er det jo heller ikke et tilfældigt valg af
temaer. Det er allesammen emner, som ligger inden for en bestemt politisk
kontekst, at man skal undervise i. Men vi skal ikke være budbringere af
bestemte politiske holdninger,« siger Dorte Lange, der også har svært ved at
se, hvordan undervisningsmateriale skulle modarbejde selvcensur, såfremt en
sådan altså findes.
Fra toppen
Hos Religionslærerforeningen ser man
anderledes på sagen. Her er man som Danmarks Lærerforening principielt imod
historiekanonen, og at man fra politisk hold gør bestemte emner obligatoriske,
men så hører enigheden også op. Formand John Rydahl mener, at det er en god idé
at få regeringen til at udarbejde undervisningsmateriale om muhammedkrisen.
»Det mener jeg, fordi der er et
trusselsbillede, som er aldeles problematisk for de praktiserende lærere,
herunder mine medlemmer. Derfor er man nødt til fra centralt hold – Folketinget
eller Undervisningsministeriet – at få sat en dagsorden om, at der ikke er
noget emne i den danske folkeskole, der ikke kan tages til behandling –
herunder muhammedkrisen og tegningerne. Men af gode grunde er der jo nogle, der
afholder sig fra at undervise i det, fordi risikoen ved at gøre det er alt for
stor,« siger John Rydahl.
Rydahl har tidligere bemærket, at ingen
danske forlag har udgivet undervisningsmateriale om muhammedkrisen, hvor
tegningerne indgår. Det kræver således et aktivt tilvalg fra lærernes side,
hvis tegningerne skal vises, hvilket sætter dem i en udsat position.
»Når jeg mener, det er en god idé, er det,
fordi der er behov for, at man i Danmark bliver opmærksom på, at vi her har en
udfordring. Der er pludselig et stofområde, som en række lærere afholder sig
fra at undervise i af hensyn til eller af frygt for repressalier af forskellig
art. Og at den frygt er reel, behøver man blot kigge ud ad vinduet for at se.
Der nytter det ikke noget at bruge almindelige praktiserende lærere som
skydeskive i den kamp. Man må tage konflikten fra toppen,« siger Rydahl.
Rydahl mener, at der er et vist hykleri i at
insistere på, at det alene er op til den enkelte lærer og dennes metodefrihed.
Det fører ifølge ham blot til, at mange ikke tør undervise i emnet. Rydahl har
selv på baggrund af sine egne erfaringer bemærket, hvordan der er sket det, han
kalder »et voldsomt holdningsskift« blandt lærerne. Færre mener i dag, at det
er relevant at undervise i tegningerne i forhold til i tiden efter
muhammedkrisen, hvor et klart flertal anså det for vigtigt.
Han er ikke i tvivl om, at det skyldes de forbrydelser,
der har fundet sted det sidste årti med terrorangrebet på Charlie Hebdo, mordet
på Paty og angrebet på Krudttønden som de tre store episoder. Det har næppe
heller hjulpet, at en underviser på en professionshøjskole i København blev
truet på livet, da hun efter mordet på Paty skrev på Facebook, at hun agtede at
vise tegningerne i sin undervisning. Men hvordan skulle noget
undervisningsmateriale ændre på denne frygt?
»Det ved jeg heller ikke, om det gør i første
omgang. Men i det øjeblik, ministeriet lægger nogle eksempler på
undervisningsforløb ud, har alle, både dem, der gerne vil blive inspireret af
det, og alle, som synes, at det er en skændsel at undervise i det, mulighed for
at se nogle eksempler på en lødig behandling af emnet. Det er ikke en
problemstilling, der forsvinder på hverken et år eller fem eller ti. Der går
måske en generation eller to, før jeg tror, at dansk kultur har fået den
dagsorden tilbage på banen. Det er et forsøg på at sætte en dagsorden og på at
dreje hele optikken i en anden retning, end den har taget siden 2005,« siger John
Rydahl.
–
Ville du selv vise muhammedtegningerne i undervisningen?
»Ikke som de politiske tilstande i landet er
lige i øjeblikket. Risikoen er for stor. Man kan jo blot se, hvad der er sket i
Frankrig,« siger John Rydahl.
En nødvendig kamp
Der er dog religionslærere, der både viser
tegningerne og støtter forslaget om at gøre undervisning i emnet obligatorisk.
Maja Tangsgaard er gymnasielærer i religion og historie og mener ikke, at
hensynet til metodefrihed bør trumfe beslutningen om at indføre muhammedkrisen
i historiekanonen.
»Metodefriheden findes i realiteten ikke. Der
er allerede så mange andre emner, man skal undervise i både i folkeskolen og i
gymnasiet. Det burde ikke være nødvendigt, at det skal være lovpligtigt, men
jeg synes, at det er en kamp, der er nødt til at blive taget. Hvis det er
noget, alle lærere skal undervise i, vil emnet stadig være sprængfarligt, men
det vil ikke være op til den enkelte at vurdere, hvorvidt det er en god eller
en dårlig idé,« siger Maja Tangsgaard.
Senest Tangsgaard selv brugte tegningerne i
sin undervisning var for cirka tre uger siden under ramadanen, hvor en enkelt
elev protesterede over, at hun viste dem midt i højtiden. Hun følte sig dog
ikke truet.
»Selvfølgelig er det ubehageligt, men jeg har
tidligere modtaget en dødstrussel, så det her var jo vand i forhold til,« siger
hun.
Lektor i retsfilosofi Jakob v. H. Holtermann
bruger også tegningerne, når han underviser i emner som ytringsfrihed og
blasfemi. Det har han gjort uden at opleve problemer. Alligevel støtter han
beslutningsforslaget.
»Der er selvfølgelig nogle, der er helt
principielle modstandere af at have en kanon generelt, men det er jo ikke det,
der er spørgsmålet her. Når man fra politisk side har taget stilling til fordel
for at have en historiekanon i folkeskolen, har jeg svært ved at sætte en
målestok, efter hvilken muhammedkrisen ikke skulle kunne tælle blandt dem,«
siger Holtermann. Han ser primært to grunde til, at forslaget er en god idé.
»Jeg tror, det kan gøre det nemmere at
overkomme, at man ikke selv står som forfatter til det materiale, man
underviser i, hvis der er en frygt, og lærere navigerer under påvirkning af
voldsmandens veto og kæmper med, om de skal overkomme denne eller ej. Hvis man
viser andres materiale om tegningerne og krisen, har man lagt så stor afstand
som muligt til sig selv og den blasfemiske ytring.
Derudover synes jeg, at det er utroligt vigtigt, at vi
som samfund udtrykker støtte til de lærere, der vover pelsen, og siger, at de
ikke har gjort noget forkert. At det hverken er racistisk eller fremmedfjendsk,
men vigtigt for at forberede eleverne til deltagelse med ansvar og rettigheder
og pligter i et samfund med frihed og folkestyre, som det står beskrevet i
folkeskolens formålsparagraf,« siger Jakob v. H. Holtermann.
Artiklen
er en opdateret version af den, som blev lagt på nettet onsdag formiddag. Denne
ajourførte udgave er skrevet torsdag formiddag, efter at beslutningsforslaget i
onsdags er blevet debatteret i Folketinget.
Kilde: https://www.weekendavisen.dk/2023-19/samfund/profeten-i-rummet
Ingen kommentarer:
Send en kommentar