Kommentar. Datoerne 28.-30. juli 2023 kan allerede nu hugges i sten. De markerer et helt afgørende skifte i dansk politik. Den »anstændige« position, der under muhammedkrisen ville beskytte folk og fæ, der hævdede sig krænkede, er flyttet væk fra venstrefløjen og ind på midten.
Lex Løkke
DEN BRATTE, NYE korankrise er som at gennemspille muhammedkrisen på speed.
Dengang gik der adskillige måneder, fra
statsminister Anders Fogh Rasmussen afviste at mødes med de muslimske
ambassadører i oktober 2005, til han skilte fårene fra bukkene og til sidst
måtte bøje sig med en nervøs tv-undskyldning i februar 2006 i et forsøg på at
stoppe handelsboykot og ambassadebrande. Udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen
har taget det langt længere skridt fra at stå fast på, at koranafbrændinger
ikke er ulovlige, og til, at de skal kriminaliseres, henover weekenden 28.-30.
juli.
De datoer kan allerede nu hugges i sten, for
de markerer et afgørende skifte i dansk udenrigspolitik. Den konfrontation, som
den daværende regering under mange omkostninger stod stejlt på, og som har
tegnet dansk politik i de næsten 20 år siden da, er nu afløst af et diffust
kald på international samling og samarbejde og andre vennesæle ord, mens
Justitsministeriets topfolk går på overtid med den vanskelige opgave at kriminalisere
koranafbrændinger på en måde, så ytringsfriheden kan se ud til at være uskadt.
Hvad der har fået Løkke og SMV-regeringen til at tage dette skridt, hensvæver i
det dunkle. Trusselsniveauet har været højt siden muhammedkrisen, og der har
ikke, så vidt vi ved, i den aktuelle situation været trusler på niveau med
2006.
MÅSKE ER ANLEDNINGEN til Løkkes
lynsnare udvikling, at OIC-landenes udenrigsministre mødtes mandag den 31.
juli, hvor Løkke lancerede planen om indskrænkning af ytringsfriheden aftenen
før. I december 2005 var det et OIC-møde, der planlagde boykotterne af Danmark,
mens vi først senere blev klar over, at ambassadebrandene blev aftalt med
terrororganisationer som Hamas og Hizbollah.
Illustration: Gitte Skov.
Løkke har
begribeligvis frygtet, at det aktuelle OIC-møde ville få samme effekter som i
2005. Men hvor Fogh, trods forkølede undskyldninger, blev stående under
konsekvensernes rasen, lagde Løkke sig straks helt ned og rullede rundt, som
det hedder i Statsministeriets terminologi, inden der overhovedet var
konsekvenser i syne. Han er nu i »dialog« med OIC, hedder det, og det er vist
den særlige form for dialog, der mest foregår envejs.
Hvad der skal
stå i den konkrete lovtekst, er helt tåget, og justitsminister Peter
Hummelgaard har allerede gjort klart, at der kan gå måneder, inden et konkret
forslag foreligger. De fremsatte meldinger er forskellige. Løkke har talt om et
forbud mod afbrænding af hellige bøger, idet han ud over Koranen også nævner
jødiske og hinduistiske skrifter.
Det er
særdeles betænkeligt. Bøger er fligede genstande af papir – der er ingen bøger,
der i sig selv er hellige, og selvom mange religioner hævder at være i
besiddelse af et helligt skrift, anser de som regel ikke de andre religioners
bøger for hellige. Så hvilke skrifter skulle Lex Løkke omfatte? Løkke har nævnt
skrifter fra nogle af de store religioner. Men problemet er, at der er mange
flere. Hvad med katekismer, hadither, og prædikensamlinger, hvad med Vedaerne,
Mormons Bog; hvad med den Ældre Edda, hvad med guden Moons doktriner?
Relativt få
personer kan beslutte sig for at være en religion og blive taget seriøst af
religionsforskere: Den parodiske affære kaldet »Flying Spaghetti Monster« har
nu seriøse tilhængere, ligesom Star Wars-religionen »jedism«. Skal
det være forbudt at brænde filmplakater med Han Solo? Man kan jo godt få den
mistanke, at »rigtige« religioner i praksis vil vise sig at begrænses til dem,
der har frækhed eller magt til at fremsætte trusler imod Danmark. Det er
tænkeligt, at man vil mobilisere begrebet om »anerkendte trossamfund«, der mest
angår fritagelse for moms – men som i så fald vil få bredere anvendelse og give
en håndfuld religiøse klubber en ny politisk magt til at tegne grænser for,
hvad der må ytres.
Endnu mere
ildevarslende er det, når udenrigsministeren går ud i mere vage
generaliseringer som den om, at »forhånelse og nedgørelse af andre landes
kulturer, religioner og traditioner« som sådan skal forhindres. Det kan hurtigt
blive mere omfattende end den blasfemiparagraf, man hævder, man ikke vil
genindføre. I alle tilfælde vil Løkkes overvejelser indføre en særlig
beskyttelse af religioner, der ikke gælder andre ideologier og foreninger.
Det er så
meget mere problematisk, som religioner oftest selv forhåner og undertrykker
religioner. Blandt de 57 OIC-lande, der nu skal afgøre grænserne for dansk
ytringsfrihed, har ingen af de stærke spillere, Iran, Pakistan, Tyrkiet,
Saudi-Arabien, Egypten, reel frihed for anderledes troende, hverken for
afvigende muslimer, kristne, jøder, ateister eller andre. Er det virkelig
lande, hvis religionspolitik man skal lade sig belære af?
JUSTITSMINISTER
PETER HUMMELGAARD har antydet en helt anden retning for den kommende lovgivning, der ikke går
i religiøs, men derimod i politisk retning. Han taler om, at man ikke skal
kunne lave »bevidste forhånelser af andre lande«. Jeg tilhører en generation,
der har været vant til at være vidne til regelmæssige opløb foran den
amerikanske ambassade.
Men sådan
noget vil også blive omfattet af en Lex Hummelgaard, ligesom de iranske
kvinder, der hiver slørene af foran den iranske ambassade, protester mod
Ukrainekrigen foran Ruslands ambassade, palæstinensere foran Israels ambassade
og meget andet.
Det er faktisk
en klassiker i begrænsningerne af dansk ytringsfrihed gennem 500 år: Gesandter
fra stærke lande er igen og igen gået til regeringen og har fået lukket kæften
på kritiske danskere, lige fra 1500-tallet og til Tibetsagen. Et af Løkkes mere
kringlede argumenter går i denne retning af international politik: at den ny
koranlov skal gavne Ukraine i krigen mod Rusland. Logikken er vistnok, at
Rusland, der er medlem af OIC, kan hindre støtte til Ukraine fra muslimske
lande, som Løkke med loven vil vinde tilbage i den vestlige lejr. Det er i
bedste fald en hypotese. Men igen kan man overveje, om en sådan lov mon vil
gælde ved Norges, Namibias og Uruguays ambassader, eller om det i praksis vil
blive begrænset til lande, der er klar til at fremsætte voldelige trusler mod
Danmark?
BEGGE DE
TO ideer kunne
pege i retning af en eller anden form for særlov med de problemer, som noget
sådant altid medfører. Derfor er det mere sandsynligt, at man vil udvide en
eksisterende lovgivning. Racismeparagraffen 266b har været nævnt, og den har da
også været udvidet med nye krænkelser et antal gange, ligesom retspraksis efter
blasfemiparagraffens afskaffelse i 2017 har bragt 266b's anvendelsesområde i
nærheden af, hvad der før blev betegnet som blasfemi.
Paragraffens
struktur er at beskytte en række nærmere beskrevne grupper imod udsagn, der
opleves som krænkende – uanset om disse udsagn er sande eller ej. Bestemte
former for kritik af religion kunne så omdigtes til i virkeligheden at være
krænkelse af de personer, der tror på den pågældende doktrin.
Det er måske
den vej, svenskerne vil gå med deres parallelle paragraf om »Hets mot
folkgrupp«. En anden vej vil være at kriminalisere afbrændingen af bestemte
bøger som en krænkelse af den offentlige orden. Det kunne også angå
demonstrationer med bål mere generelt, i hvilket fald man vil undgå at fælde
religiøse domme. Så vil politiet kunne afvise demonstrationer med brændende
genstande, ligesom man kan gøre det med henvisning til problemer med trafikken
og lignende. I samme retning har tidligere operativ leder i PET Hans Jørgen
Bonnichsen foreslået en udvidelse af hærværksparagraffen. En sådan løsning vil
nok være den mindst problematiske, men vil måske ikke tilfredsstille høgene i
OIC, fordi den ikke særbehandler religioner.
Men i alle
tilfælde står man over for en klassiker i ytringsfrihedens historie, nemlig at
menneskelig kreativitet ofte bliver skærpet af benspænd. Hvis koranbrand
forbydes, så kan afbrænding af dukker af Muhammed blive næste skridt. For at
forebygge det kunne man så generalisere til afbrænding af religiøse symboler –
så kan de kreative hænge eller drukne dukken og så videre. Hvad må der mon stå
på demonstrationernes bannere? Må der stå »Burn the Book«? Vil man foregribe en
sådan udvikling, må den ny paragraf gøres endnu bredere. Vil man ikke, spiller
man op til de kreative.
EN VIGTIG
FORSKEL i forhold til
muhammedkrisen er selve den omstridte ytring. Dengang angik det karikaturer og
satiretegninger, en klassisk del af moderne offentlighed siden 1700-tallet. For
mange var det ikke vanskeligt at beslutte at forsvare det.
Afbrænding af
bøger er et helt andet symbol, som ytringsfrihedstilhængere ikke bør have det
for let med. Alle husker nazisternes bogbål i Berlin i 1933 under Goebbels’
parole, at nu blev år 1789 slettet fra historien (altså Den Franske Revolution,
rettigheder og demokrati), men går man længere tilbage, har bogbålene oftest
været religiøse. Luther afbrændte en stor stak katolske skrifter i Wittenberg i
1517, og da den tyske nationalisme fødtes på Wartburg i 1817, fejrede man
300-året for Lutherbålet med en gevaldig bogbrand, nu røg også jødiske skrifter
i ilden.
Længere
tilbage blev jødeforfølgelser ofte kronet med et bål af jødiske helligskrifter.
De kristne kejsere i Byzans brændte rutinemæssigt hedenske og afvigende kristne
skrifter. Kaliffen Uthman brændte i sin tid konkurrerende versioner af Koranen,
og de islamiske hære i Indien satte ild til de buddhistiske helligskrifter.
Tyrkernes indtagelse af Konstantinopel 1453 involverede afbrænding af vældige
dynger af hellige og profane bøger.
Bogbrænding er
uløseligt associeret med totalitært og helligt vanvid og trangen til at
udslette modstandernes synspunkter. Det betyder ikke, at aktiviteten kan
kriminaliseres uden ganske seriøse omkostninger, men det betyder, at den symbolværdi,
den har, er en ganske anden end Jyllands-Postens tegninger, der i sammenligning
fremstår ikke bare harmløse, men oplyste.
MEN SELVOM
SYMBOLET bogbrænding
har en både dyster og frastødende historie, er det et interessant og lidt
overset faktum, at de aktuelle bogbrændere kan lægge noget ret forskelligt i
deres aktioner. Rasmus Paludan tilhører den ekstreme højrefløj og forestiller
sig udvisning af muslimer fra Danmark; hans afbrændinger har således det
dobbelte formål at skræmme både nuværende og kommende indvandrere væk og få
protesterende muslimer til at fremstå rasende og ustyrlige. En international
parallel kunne være den antiislamiske præst Terry Jones, der stod bag flere
koranafbrændinger i Florida i årene omkring 2011.
Salwan Momika,
der står bag adskillige af de svenske koranbrande, har en temmelig anderledes
baggrund, han er irakisk flygtning, men har ikke fast ophold i Sverige. Han
tilhører det kristne mindretal syriakerne i Irak, der blev nådesløst forfulgt
under IS-staten, og har således selv erfaret nogle af de mulige effekter af
Koranens mere voldsparate passager om, hvad der bør ske med de vantro. Der er
måske ikke så meget at sige til, at han ikke bryder sig om den bog.
MAN HØRER
NU det argument,
at den kommende lovgivning på ingen måde vil forhindre religionskritik. Men det
kan ofte virke, som om de, der taler for det, regner med, at religionskritik er
en slags sirlig akademisk diskussion af religiøse dogmer på et seminar.
Men her må man
fastholde, at en af de meget vigtige grunde til, at Vesten har kunnet rive sig
løs fra en kristendom, der i perioder ikke var meget mindre totalitær end islam
i dag, har været en religionskritik, der har gjort brug af både satire,
skældsord og grovheder. Jeg har netop interesseret mig for en religionskritiker,
der kom »indefra« – J.K. Dippel, der i 1700-tallet mente, at alle kirker skulle
afskaffes, fordi ren tro lå i hjertet på den enkelte – og som fremførte disse
synspunkter i grove og sjove pamfletter, der krævede fuld tros- og
ytringsfrihed. Men denne fromme mands skrifter endte på bogbålene, samtidig med
at han var med til at skubbe historien fremad mod de frihedsrettigheder, vi
nyder i dag.
Der er ingen
grund til at tro, at de islamiske ledere ikke kender dén historie, og når de
stiller sig an som ynkelige »krænkede«, er det et taktisk kort, de spiller for
at få oprettet en åndelig beskyttelseszone, hvor de kan undgå, at deres hårde
religiøse institutioner skal undergå samme opdragelse til oplysning, som er
blevet kristendommen til del. Og det er desværre svært at udelukke, at
Løkkeloven kan brede sig fra de usmagelige bogbrændinger til en bredere palet
af grove eller sjove, bøvede eller seriøse angreb på tro og overtro.
FLERE
JURIDISKE EKSPERTER mener aktuelt at vide, at det ingen sag er at lave den planlagte
indskrænkning uden nogen form for »glidebane«. Det argument er tvivlsomt. Der
er to varianter af glidebane i udsigt. Den ene er den allerede nævnte, hvor
loven kalder ny kreativ kritik frem, der kan nødvendiggøre, at loven bredes
videre ud. Racismeparagraffen er allerede modificeret et antal gange, i alle
tilfælde for at gøre den bredere, aldrig snævrere.
Men den
alvorligere variant er, at de muslimske krav allerede nu er langt bredere end
det, Udenrigsministeriet lægger op til. Er der grund til at tro, at den fjer i
turbanen, den danske underkastelse er for OIC, vil få dem til at holde inde?
Danske imamer er i fuld færd med at kræve mere. Muslimske lister med krav udgør
næsten et detailfoto af, hvordan en glidebane kan tage sig ud. Svenske moskeer er
netop blevet spurgt om deres holdning, og deres svar viser, hvordan de ser
glidebanen:
– Forbuddet
skal gælde for alle religiøse bøger og enhver hån mod religioner.
– Had og
foragt for dem, der følger islam, bør betragtes som forbrydelser mod menneskeheden.
– Alle hellige
symboler skal vises respekt. Ingen skal have lov til at røre religionen, og al
hån skal forbydes.
– Det skal
ikke kun være forbudt – det skal også straffes.
– Alt, der får
folk til at føle sig dårligt tilpas, bør forbydes.
En forkølet muslimsk
moddemonstrant i København afbrændte for nogle dage siden uden at vække nogen
større opsigt tre ting: Dannebrog, Bibelen – plus regnbueflaget. Så opgør med
tolerance af homoseksuelle er et ønsket næste punkt på glidebanen. Hizbollahs
leder, Nasrallah, rasede i ugen i en tale imod koranafbrændinger og slog i
samme åndedrag fast, at homoseksuelle skal dræbes, sådan som Koranen kræver
det. Hans begejstrede tilhørere svarede med råbet: »Oh, Koran, vi er til din
tjeneste!«
EN AFGØRENDE
NY ting i det
danske politiske billede er, at den »anstændige« position, der vil beskytte
folk og fæ, der hævder sig krænkede, er flyttet et andet sted hen. Under
muhammedkrisen lå dén position overvejende på venstrefløjen, der ofte kom til
at tale med flere tunger.
Det har ændret
sig afgørende. I ugen, der gik, så man både SFs formand, Pia Olsen Dyhr, og
Enhedslistens Per Clausen gå frem med meget klare og umisforståelige forsvar
for ytringsfriheden. De følte sig ikke kaldet til at forsvare Paludan, og
hvorfor i alverden skulle de også det? Men de omfavnede frihedens principper på
en befriende og klar og systematisk vis, der et øjeblik gav anledning til
lettelse og optimisme.
Indtil man
søndag aften opdagede, at Anstændigheden bare var flyttet ind på den politiske
midte, Løkkes højtbesungne yndlingsopholdssted. Her kan den også læne sig op ad
det besnærende, men principløse argument, der lyder: Hvorfor skal tre personer
have lov til at bringe Danmark i international krise?
Den anstændige
midte har et snævert parlamentarisk flertal, men er omgivet af modstand på
begge sider. Ytringsfriheden forsvares nu af et overraskende fælles opråb fra
syv partier i oppositionen på begge sider, hvor det hedder, at »voldsmandens
veto ikke må gælde og ikke må sætte rammerne for dansk politik og dansk
demokrati«.
Det henstår
stadig, hvad regeringens eget bagland måtte mene. Der er allerede verserende
rygter om gærende utilfredshed i både Venstres og Socialdemokratiets
sagnomspundne baglande, som journalister rejser til, når de vil så lus i en politisk
skindpels, mens Moderaterne vist ikke har meget mere bagland end Løkkes
folketingsgruppe.
Det er også
svært at forestille sig, at hver og én i Foghs gamle parti og i Mettes
populistiske Socialdemokrati kan sluge kamelen. Det sidstnævnte fik jo magten
ved at genopæde overløberne til DF med løfter om stram udlændingepolitik og
nygejlet had til eliten – vil disse ustabile svingvælgere nu svinge tilbage til
Støjberg eller endnu længere?
En ting er
sikkert. Det er svært at se, hvordan regeringens kovending kan undvige reglen:
Bøjer man sig for trusler, får man i hvert fald én ting – flere trusler.
FREDERIK
STJERNFELT
Kilde https://www.weekendavisen.dk/2023-31/samfund/lex-loekke
Ingen kommentarer:
Send en kommentar