Politik. Nedsænkes
minksagen i den politiske verdens fremkaldervæske, fremkommer billedet af en
dyb tragedie. Tragedien er radikal.
Den magiske minkmaskine
Lidt overraskende blev det den politiske verden, der
opfandt evighedsmaskinen. Knap to et halvt år efter minkskandalen – for en
skandale er det vel stadig? – er det, som om sagen vil kunne levere energi til
dansk politik måned efter måned og år efter år, lige indtil solen er død.
Et samlet borgerligt krav om at få Mette
Frederiksen stillet for rigsretten har ganske vist tabt på alle de niveauer,
man kan komme i tanke om, men andragendet nægter stædigt at dø, omend en vis
beskedenhed har indfundet sig efter folketingsvalget: Havde vi dog bare fået
den advokatvurdering, som ville kunne bibringe skandalen et værdigt punktum,
summer den magiske maskine. Ofte tilsættes ønsket det listige argument, at hvis
der ikke er sket noget fordækt, er det vel bare at sige ja tak til at sende
advokaterne ind på scenen?
Tilsvarende er forsøget på at høste skalpe i
embedsværket faldet temmelig sølle ud, efter at tidligere højesteretspræsident
Thomas Rørdam i spidsen for en forhørsledelse har vurderet, at den daværende
statsministers pressemøde i november 2020 alligevel ikke var at betragte som en
ulovlig instruks. Ren som sne er nu rigspolitichef Thorkild Fogde, og pletfri
er i kølvandet på den vurdering også departementschef Barbara Bertelsen fra
Statsministeriet og Justitsministeriets ditto, Johan Legarth.
Så det spor er vel blindt? Næh, for »den ene beskytter den anden«, som den konservative Rasmus Jarlov noget ildevarslende erklærede, da de løftede pegefingre over for embedsfolkene blev sænket igen.
Måske forsøger Jarlov at vinde folketingsvalget i 2022 i andet forsøg? Eller
måske er han oprigtigt forarget og chokeret og mener sig på sporet af en større
konspiration i den dybe stat? Er det sidste tilfældet, skal Rasmus Jarlov og
andre naturligvis holde ved, folk i statsapparatet skal ikke gå og beskytte
hinanden mod retfærdig straf.
Radikale Venstres Sofie Carsten Nielsen, Radikale Venstres Martin Lidegaard
og Radikale Venstres Morten Østergaard, da der tirsdag var spørgetime med
statsministeren i Folketinget. Foto: Jens Dresling, Scanpix.
Man kan også hoppe over den gamle politiske midte og lade sig underholde af Socialdemokratiets heroiske kamp for ikke at afkorte den næse, et folketingsflertal tildelte Mette Frederiksen på baggrund af den af Thomas Rørdam desavouerede granskningskommission:
»Jeg tror ikke, det tjener
noget særligt formål,« som socialdemokraten Christian Rabjerg Madsen forklarede
denne avis afvigte uge. Ikke det? Det er ikke hver dag, man ser en ordfører
insistere på at lade sin store leder beholde en narrehat, hvis begrundelse han
selv anser for svindende.
Måske det kunne lønne sig at træde et skridt tilbage
fra evighedsmaskinen og betragte hele minkaffæren som det, den også er ved
siden af tør jura, storslåede forvaltningssammenbrud, klassiske
embedsmandsdyder og de rette sanktioner af tilsidesættelse af samme.
Som så ofte lønner det sig at lade sig inspirere af
Thomas Rørdams afløser som højesteretspræsident, Jens Peter Christensen. Han
stod i sin tid bag det ganske øjenåbnende bonmot, at jura er frosset politik.
Christensen er tillige den mand i kongeriget, som ved
mest om ministres og embedsmænds pligter og ansvar, rigsretssager,
undersøgelseskommissioner, og hvad deraf flyder. I sin seneste bog, Ministre
og embedsmænd – Pligter og ansvar (2022), tilføjer han det med den
frosne politik lidt flere ord, som kan være nyttige at holde sig for øje, når
man iagttager minksagen. De lyder, som følger:
»I praksis efterlades det indtryk, at
undersøgelseskommissioner ikke nedsættes som følge af en mere abstrakt trang
til sandhedssøgen, men som oftest som udslag af en politisk proces, hvor
spørgsmålet om Folketingets kontrol med regeringen, ministre og forvaltning
står central.«
Den juridiske nysgerrighed er politisk styret. Det er
så banalt, at det kan være nødvendigt at skrive det ned for at huske det. Man
kan få det indtryk, at denne nysgerrighed er vokset gevaldigt de seneste år,
men her slår Jens Peter Christensen koldt vand i blodet: Undersøgelserne som
metode tog for alvor fart fra 1982, og det følgende tiår blev der nedsat 16
dommerledede undersøgelser. Fra 1999 til udgangen af 2021 var tallet 12.
Når man alligevel kan sidde tilbage med fornemmelsen
af et gevaldigt juristeri på politikkens område, skyldes det naturligvis de to
seneste sager, hvis undersøgelse har haft overordentlig politisk effekt: først
sagen om Inger Støjbergs ulovlige instruks, som førte til dom i rigsretten,
dannelsen af et nyt, meget succesrigt parti og megen uro og destabilisering af
det blå Danmark.
Og lige derefter minksagen, som ud over lukning af et
betydeligt erhverv udløste en pinagtig oprulning af Mette Frederiksens
regeringsledelse i de hektiske novemberdage 2020 og endte med udskrivelse af
folketingsvalg og efterfølgende ommøblering af magt og midte.
Svingdørene mellem jura og politik peb på hængslerne,
da Lars Løkke Rasmussen og Jakob Ellemann-Jensen fraveg deres ufravigelige krav
om en advokatvurdering for at kunne tage den korte, men dramatiske rute fra
oppositions- til regeringsbænke.
Men lad os tø juraen op og betragte politikken bag
den. Her er de centrale partier ikke den daværende borgerlige opposition, som
naturligvis ville benytte enhver anledning til at søge Mette Frederiksens
mindretalsregering væltet – inklusive den impulsivt prægede tilslutning til et
borgerforslag om at stille Mette Frederiksen for rigsretten uden videre dikkedarer
eller undersøgelser.
Heller ikke venstrefløjen er mest interessant her. SF
og Enhedslisten fulgte en ganske smal sti mellem kritik af minkskandalen og
bevarelse af den regeringskonstellation, som havde sikret de to partier så
megen indflydelse siden 2019. Klima, arnepension, minimumsnormeringer, den
slags. Det lykkedes dygtigt de to partier anført af Enhedslistens Peder
Hvelplund at dosere kritik og opbakning, så venstrefløjen ikke fremstod som
nyttige idioter for regeringen.
Det centrale parti er Radikale Venstre. Og den
centrale dato for minksagens start bliver i den forstand grundlovsdag 2018,
længe før covid-19 ramte Danmark. Det var på denne dag, Mette Frederiksen som
oppositionsleder afsvor sig fremtidigt regeringsmakkerskab med De Radikale med
henblik på at kunne regere alene.
Det måtte opfattes som en urimelighed og en
provokation, ja, en unaturlighed, af den daværende radikale leder, Morten
Østergaard. Og det måtte tilsvarende opfattes som en systemfejl af hans
efterfølger, Sofie Carsten Nielsen, som fortsatte forgængerens arbejde for at
få deres parti genindsat i gamle magtrettigheder. Østergaard måtte gå af andre
grunde i efteråret 2020, få uger før minksagens eksplosion. Carsten Nielsen
meddelte sin afgang fra politik i denne uge som en direkte udløber af partiets
håndtering af minksagen.
Håndteringen: Siden vælgernes afskedigelse af
SR-regeringen i 2015 og Socialdemokratiets afskedigelse af De Radikale som
mulig regeringspartner i 2018 har De Radikale med stålsat stemmeføring løftet
principielle andragender, som havde det tilfælles, at de nok kun kunne løses
tilfredsstillende, hvis man igen fik andel i regeringsmagten.
Først udlændingepolitikken, som måtte befries fra
blokkenes destruktive symbolkamp om at fremstå mest mulig stram. Siden klimapolitikken,
som Morten Østergaard fra februar 2020 og frem til sit fald truede med at vælte
Frederiksen på, hvis ikke hun fik mere fart i den grønne omstilling.
Og til sidst var det selve regeringsførelsen, hvis
eneansvar måtte fratages det meget magtfikserede Socialdemokrati, som havde
demonstreret sin uformåen under minkforløbet. Mette Frederiksen måtte derfor
dele magten med flere partier, herunder meget gerne De Radikale. Sofie Carsten
Nielsen forsikrede, at hun ikke ville lægge stemmer til endnu en
socialdemokratisk mindretalsregering; det kom hun heller ikke til.
Undervejs i dette forløb brugte Radikale aktivt og
målbevidst minksagen i forfølgelsen af målet om partiets genkomst på
regeringsbænkene. Formentlig har man også været oprigtigt nysgerrig efter at få
at vide, hvad i alverden der foregik på regeringens koordinationsudvalgsmøde om
aftenen den 3. november 2020, men som anført: Det har nok ikke alene været en
mere abstrakt trang til sandhedssøgen, der lå bag.
Det var partiets mandater, som var afgørende for, at
Folketinget ikke ville nøjes med regeringens egen redegørelse for, hvad der gik
galt i de tidlige novemberdage 2020. Det var De Radikale, som var ophavsmand
til nyskabelsen granskningskommission, som ikke er forankret i regeringen, men
i Folketinget. Og det var De Radikale, som proklamerede regeringen væltet
sommeren 2022 med den bemærkelsesværdige tilføjelse, at regeringen selv måtte
foretage det fornødne inden for de næste tre måneder.
Denne langluntede valgbombe virkede smart i øjeblikket,
fordi den forenede en række hensyn, De Radikale mente at måtte tage. Den tog
luften ud af alvorlig vrede i det radikale bagland over Mette Frederiksens
angrefri pressemøde oven på Minkkommissionen. Den gav fylde til det løbende
radikale krav om, at det måtte være slut med socialdemokratiske
etpartiregeringer. Og endelig havde bomben den fordel, at den ikke umuliggjorde
eller besværliggjorde radikal regeringsdeltagelse efter folketingsvalget.
Men det var netop for smart. For konstrueret. Det, som
var logisk for de radikale strateger, var uforståeligt for vælgerne. Sofie
Carsten Nielsen indkasserede et så lammende valgnederlag, at hun frivilligt
forlod pladsen til fordel for Martin Lidegaard.
Mette Frederiksen kunne tolke valgets tale som en
tilkendegivelse af, at minksagen i politisk forstand var slut, og at der burde
regeres hen over midten. Radikale måtte omvendt erkende, at radikal
regeringsdeltagelse ikke var lige så påtrængende for vælgerne som for partiet
selv. Både Mette Frederiksen og Lars Løkke gik til valg på en regering hen over
midten og gik frem. Sofie Carsten Nielsen havde samme kampråb indridset i sit
skjold – og snublede ned over sit eget spyd.
Status oven på forløbet er kaotisk, broget og med
potentiale til at lade en tragisk tåre trille, hvis man følger den radikale
historie til dørs.
Det lykkedes partiet at få gennemlyst, hvor galt det
kan gå for en regering, når hovmod udløst af den heldige coronahåndtering i
foråret 2020 suppleres med panisk angst, politisk styring af embedsværket og en
meget stærk trang til at samle magten i Statsministeriet.
I den forstand formulerede tidligere departementschef
i Miljø- og Fødevareministeriet Henrik Studsgaard selve essensen af
minkskandalen, da han om den manglende lovhjemmel for minkaflivningerne erklærede,
at »i den ret overordnede og ret vigtige diskussion, der involverede mange
ting, var det bare ikke top of mind for mig«.
Den slags kig ind i de inderste magtcirkler kan en
regering aldrig være glad for, og for minkejerne og deres sympatisører har processen
formentlig været overordentligt smertefuld. For offentligheden var
Minkkommissionens arbejde derimod en gave, et på lange stræk fascinerende og
tidvis underholdende tilbud om indsigt i magtens forvaltning, når den er under
pres og har makkerparret Mette Frederiksen og Barbara Bertelsen for bordenden.
Men det er på knap to et halvt års afstand interessant
at læse Justitsministeriets notits fra november 2020, som føjede sig til Miljø-
og Fødevareministeriets redegørelse for minksagen. Forløbet beskrives som
»kritisabelt og beklageligt«, og det fastslås, at udtalelser på pressemøder
ikke har »et retligt indhold over for borgerne«. Særligt Fødevarestyrelsen
udsættes for kritik, og i den virkelige verden placeredes ansvaret også her.
Studsgaard er væk, Mogens Jensen har nok sin ministerkarriere bag sig.
Det var denne redegørelse, Folketinget ikke ville
nøjes med, men i dag virker det, som om Justitsministeriet hurtigt indrammede
skandalens faktiske juridiske omfang. De Radikale må omvendt nok notere, at partiets
forkærlighed for kommissionsundersøgelser som værktøj har fået en skramme.
Værst for De Radikale, tragedien for partiet, er det
samlede forløb. Man ville – foruden den mere abstrakte trang til sandhedssøgen
– bruge minksagen til at komme hjem til magten og en regering hen over midten.
Kritikken blev doseret skiftevis med hammer og pincet, og øvelsen lykkedes for
så vidt glimrende.
Frederiksens etpartiske vælde er fortid, og drømmen om
midterregeringen blev lyslevende virkelighed og hverdag. Men Radikale kom ikke
hjem, partiet flakker om derude i den sorte nat med kold og bitter vind, hvor
kun evighedsmaskinens stille summen bryder stilheden.
Kilde: https://www.weekendavisen.dk/2023-16/samfund/den-magiske-minkmaskine